Genomineerden Liegebeestverkiezing Wakker Dier

Liegebeest 2017

Wakker Dier maakte 1 augustus de nominaties voor de Liegebeestverkiezingen 2017 bekend. De genomineerden zijn Albert Heijn, Almhof, Rio Mare en Friesche Vlag. Met de Liegebeestverkiezingen wil Wakker Dier de aandacht vestigen op merken en bedrijven die consumenten misleiden over het dierenwelzijn. Consumenten kunnen tot en met 20 augustus stemmen.

Albert Heijn

Albert Heijn is twee keer genomineerd. Allereerst voor de Serranoham. Bij het artikel over deze ham in de Allerhande staat een foto met varkens in een Spaanse wei. Volgens Wakker Dier komen deze varkens in werkelijkheid helemaal niet buiten. In de stal hebben ze minder ruimte dan varkens in Nederland.

De tweede nominatie dankt de supermarkt aan de tv-commercial die Noorse kweekzalm presenteert als 'very happy fish'. Deze zalmen hebben helemaal niet alle ruimte om vrij te zwemmen in de Noorse fjorden. Er zitten 10.000 tot 400.000 kweekzalmen in drijvende kooien. Ze leven met vijf vissen in één kubieke meter water.

Almhof

Zuivelorganisatie Almhof is genomineerd vanwege de reclames waar de koeien grazen in een alpenwei. Wakker Dier zegt dat een groot deel van de koeien niet buitenkomt. De melk van Almhof is gedeeltelijk stalmelk.

Rio Mare

Rio Mare maakte een eigen keurmerk. Op de tonijn in blik staat het Responsible Quality-logo. Dit keurmerk betekent dat Rio Mare zoekt naar welzijn. Volgens Wakker Dier gaat dit alleen op voor het welzijn van mensen, want de tonijn wordt levend ingevroren.

Friesche Vlag

De laatste nominatie is voor Friesche Vlag. De koffiemelk Halfvol Plantaardig. De koffiemelk bestaat echter voor 96 procent uit melk. Wakker Dier vindt dat Friesche Vlag hiermee mensen misleidt die geen melk willen drinken.

Lees ook:

 
Lees ook
Wakker Dier dient klacht in bij Reclame Code Commissie om advertentie Nepluvi

Wakker Dier dient klacht in bij Reclame Code Commissie om advertentie Nepluvi

Wakker Dier dient een klacht in bij de Reclame Code Commissie om een advertentie van Nepluvi, de vereniging van Nederlandse pluimveebedrijven. Het gaat om een advertentie in weekblad Privé, deel van de ‘Kip in Nederland’ campagne. Nepluvi heeft nog geen reactie gegeven.

Rundvleesproducten Albert Heijn mogelijk besmet met E.coli bacterie

Rundvleesproducten Albert Heijn mogelijk besmet met E.coli bacterie

Albert Heijn heeft verschillende rundvleesproducten teruggeroepen vanwege een mogelijke besmetting met de E.coli bacterie. De supermarktketen heeft via de NVWA een veiligheidswaarschuwing doen uitgaan.

Consument kiest De Kloeke Kip als Liegebeest 2020

Consument kiest De Kloeke Kip als Liegebeest 2020

De consument heeft De Kloeke Kip verkozen tot winnaar van de Liegebeest 2020 verkiezing van Wakker Dier. De volgens de organisatie onduurzame en niet-diervriendelijk gehouden kippen van Marcel Kuijpers kregen 43% van de 21.500 uitgebrachte stemmen. In 2019 won de traaggroeiende kip van Albert Heijn met 37% van het aantal stemmen (19.000).