Week van Snoep Goed gericht op bewustwording

Twee op de drie Nederlanders wil minder snoepen maar 19 procent is hier daadwerkelijk mee bezig. Een reden voor Stichting Week van Snoep Goed om zich in 2022 extra in te zetten voor een gezonder Nederland. Van 17 tot en met 23 januari organiseert de stichting de ‘Week van Snoep Goed’ georganiseerd. Een week lang worden Nederlanders uitgedaagd om ongezonde snoep- en snackproducten te vervangen voor verantwoorde alternatieven.

De ‘Week van Snoep Goed’ is georganiseerd om Nederlanders bewustere keuzes te laten maken op het gebied van snoepen en snacken. De wil om gezond te eten is er, maar toch lukt het veel mensen niet om van ongezond lekkers af te blijven. 74 procent geeft aan snoep lekker te vinden, 37 procent vindt het een gewoonte, 21 procent vindt het lastig nee te zeggen als het wordt aangeboden, en 23 procent noemt emotie als reden.

Lockdown

Volgens Daan Schapendonk, voorzitter Stichting Week van Snoep Goed, stellen mensen te grote doelen op als het gaat om snoepen. “Door heel concreet een korte periode aan het doel te koppelen blijft het makkelijker om je aan het goede voornemen te houden”, aldus Schapendonk. Tijdens de lockdownperiode was er een stijging van 12 procent van uitgaven aan verwenproducten binnen eten en drinken. Popcorn en chocolade behoorden tot de grootste favorieten.

Gezondere omgeving

Als er wordt gekeken naar sportclubs, tankstations, stations, schoolkantines en bedrijfsrestaurants valt het aanbod van gezonde snacks ook behoorlijk tegen. Mensen komen hier vaak even snel en worden dan in de verleiding gebracht om ongezond te eten. Volgens Daan Schapendonk willen mensen helemaal niet in deze verleiding vallen, maar worden toch onbewust sterk beïnvloedt in het maken van eetkeuzes.

Week van Snoep Goed

De Week van Snoep Goed start op Blue Monday, de dag die bekend staat als een dag waarop de meeste mensen hun goede en gezonde voornemens al hebben losgelaten. De deelnemers moeten deze week snoepgoed verruilen voor gezondere alternatieven, zoals fruit of een handje noten. Vorig jaar tijdens de eerste editie van de Week van Snoep Goed is 77,9 procent van de deelnemers bewuster geworden van hun eigen snackgedrag.

Lees ook
Ouders willen af van kindermarketing voor snoep

Ouders willen af van kindermarketing voor snoep

Veel ouders hebben moeite met kindermarketing. Dat blijkt uit een onderzoek dat in opdracht van het Voedingscentrum is uitgevoerd. Vooral reclame die plaatsvindt op scholen, op sportevenementen voor kinderen en op social media zien ouders als abnormaal. Ruim 20% van de respondenten zegt vaak kindermarketing op sportevenementen voor kinderen tegen te...

Marqt eerste supermarkt zonder kindermarketing

Marqt eerste supermarkt zonder kindermarketing

Foodretailer Marqt gaat kindermarketing uit de winkels verwijderen. Snoep, koekjes, dranken en andere ongezonde producten die door middel van (getekende) figuurtjes op de verpakking kinderen aanspreken, worden uit de schappen gehaald. Marqt is naar eigen zeggen de eerste supermarkt die deze maatregel neemt. Alliantie Stop kindermarketing De ingreep...

Prijzen gezond eten stijgen meer dan prijzen ongezond eten

Prijzen gezond eten stijgen meer dan prijzen ongezond eten

De afgelopen 10 jaar stegen de prijzen van gezonde voedingsmiddelen zoals melk, eieren, fruit en noten met 22 procent. De prijzen van ongezonde levensmiddelen werden gemiddeld 13 procent duurder. Dit blijkt uit een gezamenlijk onderzoek van het CBS en het Voedingscentrum. Bij de gezonde voedingsmiddelen werd vooral de halfvolle en magere melk duurder....