Week Zonder Vlees duurt voor 1,5 miljoen Nederlanders het hele jaar, toch eten we thuis meer vlees

Toonbank vlees_Topslager Rudolf Alblas_foto Henk Riswick

Foto: Henk Riswick

Dit jaar vond de vierde editie van de Nationale Week Zonder Vlees (WZV) plaats. Er deden 1,7 miljoen Nederlanders aan mee. 1,5 miljoen deelnemers willen ook de rest van het jaar geen of minder vlees  eten.

Volgens de rekenmethodiek van de organisatie hebben de deelnemers tijdens de WZV gezamenlijk 212 miljoen liter water, 1,6 miljoen kilogram vlees en 166 miljoen km autorijden aan CO2- uitstoot bespaard. Voor het merendeel van de deelnemers blijft het daar niet bij: 1,5 miljoen deelnemers zijn van plan om ook de rest van het jaar geen of minder vlees te eten. Dat blijkt uit een onderzoek bij ruim 1.000 consumenten door onderzoeksbureau Blauw Research, in opdracht van Stichting Nationale Week Zonder Vlees. Dat komt overeen met de uitkomsten van een enquête waarin 80% van de mensen die al eerder meededen aan de WZV zegt dat zij hun vleesconsumptie verminderd hebben.

De WZV liet zijn sporen ook na in het koopgedrag. Uit de supermarktcijfers van onderzoeksbureau IRI blijkt de verkoop van vleesvervangers tijdens de WZV gestegen te zijn met 154 procent ten opzichte van een gemiddelde week in 2021. De verkopen van vers vlees daalden met 8,1 procent, aldus Marketing Tribune.

Behalve de WZV heeft ook de coronapandemie effect op de vleesconsumptie van Nederland. Sinds de uitbraak van het coronavirus eet 19 procent van de Nederlanders minder vaak vlees en 14 procent vaker vleesvervangers, schrijft De Levensmiddelenkrant. De WUR berekende daarentegen dat Nederlanders thuis meer vlees zijn gaan eten, omdat de verkopen van vlees en vleeswaren bij supermarkten en slager in 2020 duidelijk stegen.

De merkwaardige conclusie luidt dan ook dat we thuis zowel meer vleesvervangers als meer vlees zijn gaan eten door corona.

Foodlog

Lees ook
Schouten Europe stopt met merk GoodBite

Schouten Europe stopt met merk GoodBite

Vleesvervangerproducent Schouten Europa stopt na twintig jaar met haar merk GoodBite. In het eerste kwartaal van 2022 verdwijnen de laatste GoodBite-producten uit de schappen, meldt het bedrijf in een persbericht.

Schouten Europe richt zich op private label producten

Schouten Europe richt zich op private label producten

Vleesvervangerproducent Schouten Europe stopt na twintig jaar het merk GoodBite. De laatste producten verdwijnen in het eerste kwartaal van 2022 uit de supermarktschappen. Het Brabantse familiebedrijf gaat zich volledig richten op private label producten.

LIVEKINDLY Collective | Mens & techniek samen in fabriek van de toekomst

LIVEKINDLY Collective | Mens & techniek samen in fabriek van de toekomst

Onze samenleving wordt gekenmerkt door constante veranderingen, die een blijvende impact hebben op onze manier van werken. Dit vergt leer- en ontwikkelvermogen van organisaties en medewerkers in de levensmiddelen-industrie. Die veranderingen dwingen bedrijven om bewust na te denken over innovatie: Hoe kan je organisatie continu anticiperen en meebewegen...