Week Zonder Vlees duurt voor 1,5 miljoen Nederlanders het hele jaar, toch eten we thuis meer vlees

Toonbank vlees_Topslager Rudolf Alblas_foto Henk Riswick

Foto: Henk Riswick

Dit jaar vond de vierde editie van de Nationale Week Zonder Vlees (WZV) plaats. Er deden 1,7 miljoen Nederlanders aan mee. 1,5 miljoen deelnemers willen ook de rest van het jaar geen of minder vlees  eten.

Volgens de rekenmethodiek van de organisatie hebben de deelnemers tijdens de WZV gezamenlijk 212 miljoen liter water, 1,6 miljoen kilogram vlees en 166 miljoen km autorijden aan CO2- uitstoot bespaard. Voor het merendeel van de deelnemers blijft het daar niet bij: 1,5 miljoen deelnemers zijn van plan om ook de rest van het jaar geen of minder vlees te eten. Dat blijkt uit een onderzoek bij ruim 1.000 consumenten door onderzoeksbureau Blauw Research, in opdracht van Stichting Nationale Week Zonder Vlees. Dat komt overeen met de uitkomsten van een enquête waarin 80% van de mensen die al eerder meededen aan de WZV zegt dat zij hun vleesconsumptie verminderd hebben.

De WZV liet zijn sporen ook na in het koopgedrag. Uit de supermarktcijfers van onderzoeksbureau IRI blijkt de verkoop van vleesvervangers tijdens de WZV gestegen te zijn met 154 procent ten opzichte van een gemiddelde week in 2021. De verkopen van vers vlees daalden met 8,1 procent, aldus Marketing Tribune.

Behalve de WZV heeft ook de coronapandemie effect op de vleesconsumptie van Nederland. Sinds de uitbraak van het coronavirus eet 19 procent van de Nederlanders minder vaak vlees en 14 procent vaker vleesvervangers, schrijft De Levensmiddelenkrant. De WUR berekende daarentegen dat Nederlanders thuis meer vlees zijn gaan eten, omdat de verkopen van vlees en vleeswaren bij supermarkten en slager in 2020 duidelijk stegen.

De merkwaardige conclusie luidt dan ook dat we thuis zowel meer vleesvervangers als meer vlees zijn gaan eten door corona.

Foodlog

Lees ook
Supermarkt Ochama trekt prijs plantaardige producten en dierlijke equivalenten gelijk

Supermarkt Ochama trekt prijs plantaardige producten en dierlijke equivalenten gelijk

Vanaf 24 februari biedt online supermarkt Ochama plantaardige producten aan voor prijzen die op hetzelfde niveau liggen als de gemiddelde prijs van dierlijke equivalenten. De retailer wil op deze manier vegetarische producten toegankelijk maken voor iedereen.

Quorn breidt assortiment uit met 8 vegan spreads en slices

Quorn breidt assortiment uit met 8 vegan spreads en slices

Vleesvervangermerk Quorn introduceert een nieuwe lijn met vegan broodbeleg, zoals filet americain, boterhamworst en kip kerrie. Vanaf 21 februari zijn de nieuwe producten verkrijgbaar bij Albert Heijn.

Onderzoekers WUR bootsen dierlijk vet na met 3D-geprinte proteïnepasta

Onderzoekers WUR bootsen dierlijk vet na met 3D-geprinte proteïnepasta

Onderzoekers van Wageningen University & Research kunnen met een 3D-geprinte pasta de structuur van reuzel nabootsen. De pasta bestaat uit plantaardige olie en erwtenproteïne. Als volgende stap willen de onderzoekers de smaak perfectioneren, om deze geschikt te maken als basis voor vleesvervangers.