Wetenschappers voorspellen waarde van kwaliteitskoffie

Consumenten hechten steeds meer waarde aan de kwaliteit van koffie. De markt voor exclusieve kwaliteitskoffies zoals de Yirgacheffe uit Ethiopië groeit dan ook. Onderzoekers van de Universiteit Gent hebben nu een methode ontwikkeld om zonder te proeven de kwaliteit van Ethiopische koffie te voorspellen. Het maakt deel uit van het door Q-Point geleide project ‘Supporting the development of commercial agriculture programs at four Ethiopian universities’. Dit project is uitgeschreven door Nuffic.

Exclusieve kwaliteitskoffie

Traditioneel beoordeelt een getraind panel de koffie op smaak en fysische eigenschappen. Wanneer de totale score hoger is dan 75 (op schaal van 100) komt de koffie in aanmerking voor de titel specialty coffee: een exclusieve kwaliteitskoffie. Daarbinnen worden na bijkomende sensorische analyses twee klassen onderscheiden: koffie van het allerhoogste niveau (Q1; score minimaal 85) en koffie van het tweede hoogste niveau (Q2; score tussen 80 en 85).

Spectrometrische methode

“De huidige procedure om te bepalen of een koffie al dan niet als specialty coffee kan gelden, kost veel tijd en is subjectief”, aldus prof. Pascal Boeckx (Universiteit Gent). “Daarom hebben we een spectrometrische methode ontwikkeld die bepaalt of een bepaalde koffie al dan niet binnen het exclusieve kwaliteitsniveau valt.” Groene koffiebonen worden vermalen en door infraroodlicht geanalyseerd op hun chemische samenstelling. Die samenstelling bepaalt het aroma en de specifieke smaak van de koffie. Uit die analyse volgt een bepaald spectrum: een indirecte indicatie van de biochemische samenstelling van de koffie. Door “training” van deze spectra door middel van koffies met een gekende kwaliteitsscore kunnen de onderzoekers de kwaliteit van nieuwe koffiestalen voorspellen.

Koffieprijs

Het kwaliteitsniveau van de koffie is belangrijk voor de prijs. Voor 250 gram van de Ethiopische koffie Yirgacheffe betaal de consument ongeveer € 7,00 - € 8,00.

Individuele koffieboeren krijgen niet altijd de correcte prijs voor hun koffie, omdat ze hun bessen tegen een standaardprijs verkopen aan opkopers. Het zijn de opkopers die de kwaliteit van de koffiebessen laten bepalen. Zij maken dus winst wanneer het kwaliteitsniveau hoger blijkt dan waarvoor de koffieboer zijn bonen aan hen had verkocht. Volgens Boeck kan hun methode ervoor zorgen dat koffieboeren wel de juiste prijs krijgen. “Koffieboeren zouden dan zeer snel hun groene koffiebonen kunnen laten analyseren op kwaliteit en ze meteen doorverkopen tegen de correcte prijs. Ze zijn dan immers al op de hoogte van de kwaliteit van hun bonen.”

Jimma

De onderzoekers hebben deze methode getest voor Jimma, een regio in Zuidwest-Ethiopië. Uit later onderzoek moet nog blijken of dit ook mogelijk is voor andere regio’s. Kassaye Tolessa Sherge van Jimma University promoveerde succesvol op deze studie.

Lees ook
Coca-Cola gaat in koffie

Coca-Cola gaat in koffie

Het Britse Whitbread verkoopt zijn Costa Coffee-keten aan Coca-Cola voor £3,9 miljard (€4,36 miljard). Dat meldt de BBC. Whitbread was aanvankelijk van plan de koffieketen als afzonderlijke onderneming af te splitsen. Maar verkoop van Costa aan de frisdrankproducent bleek winstgevender. Costa is met 2.400 koffieshops en 1.400 verkooppunten in het buitenland...

Koffiemerk L’OR en Nederlands Film Festival verlengen samenwerking

Koffiemerk L’OR en Nederlands Film Festival verlengen samenwerking

Koffiemerk L’OR en het Nederlands Film Festival (NFF) verlengen hun samenwerking en realiseren samen voor de derde keer het L’OR Gouden Kalveren Gala.  In aanloop naar het NFF gaat L’OR ‘on tour’ met het grote Gouden Kalf, hét icoon van het Nederlands Film Festival. Gouden Kalf De tour doet vijf grote steden aan. Het kalf is op 28 augustus in Eindhoven,...

Douwe Egberts luidt de klokken

Douwe Egberts luidt de klokken

Douwe Egbert bestaat dit jaar 265 jaar. Het koffiemerk startte dit jubileumjaar met een bijzondere ode aan de D.E tune. Van 17 tot en met 19 mei speelden beiaardiers van verschillende Nederlandse kerken het deuntje. Het gebeurde onder andere in de Domtoren in Utrecht waar de branderij van Douwe Egberts gevestigd is en in Joure, waar D.E ooit begon....