Winnaars NL Packaging Awards 2020 bekend

Bunzl Retail & Industry – EcoCoolBox

Foto: EcoCoolBox van Bunzl

De winnaars van van de NL Packaging Awards zijn bekend. Vandaag, op 12 november, maakte de organisatie online alle winnaars bekend. Onder andere de Jumbo Zuivel pakken, de Heineken Cans en de EcoCoolBox van Bunzl vielen in de prijzen.

De NL Packaging Awards 2020 bestond uit dertien categorieën, waarvan acht designcategorieën, vier innovatiecategorieën en een duurzame categorie. Zo zijn er prijzen uitgereikt in de categorie drankverpakking alcoholisch, food vers en food houdbaar. Elke categorie had een jury van deskundigen, die aan de hand van verschllende criteria de inzendingen beoordeelde. Rijk van Korlaar fungeerde als jurycoördinator.

Vanwege de coronamaatregelen vond de prijsuitreiking dit jaar online plaats. Hieronder de winnaars uit de food&Drinks sector. Ga voor een totaal overzicht van alle winnaar naar de website.

  • De categorie Private label werd gewonnen door OD designstudio met JUMBO zuivel. "Dit is een verpakking die op alle vlakken een verhaal vertelt", aldus de jury.
  • Vbat | Superunion won met de Heineken cans de categorie drankverpakking alcoholisch. "De opdracht was een gedurfd statement design te ontwerpen zonder de iconische kracht van Heineken aan te tasten. Dat is volgens de jury zeer goed gelukt."
  • De winnaar van de categorie Point of Sale was Smurfit Kappa Zedek met de HAK palletdisplay.
  • Met de verpakking Moyo won OD designstudio / FLEX/design de categorie Food vers. Jury: "Ziehier de kracht van integraal (2D & 3D) packaging design, de verpakking maakt de productpropositie; het hoogst haalbare als verpakkingsoplossing."
  • Het dropblik Klepper en Klepper van The box won de categorie Promotionele verpakkingen.
  • De categorie Food Houdbaar werd gewonnen door OD designstudio voor de verpakking van Van Strien Banketbakkers. "De jury: "Van Strien bakt al 81 jaar ambachtelijke koekjes en twijfelde niet aan de kwaliteit en smaak, maar wel aan de look-and-feel. In het redesign zijn warme kleuren gecombineerd met het verhaal van de banketbakkers."
  • En tot slot de categorie Webretail won Bunzl Retail & Industry met de EcoCoolBox. Dit is een milieuvriendelijke isolatieverpakking voor een effectieve bescherming van temperatuurgevoelige producten zoals vers- en diepgevroren producten.

 

Lees ook
KIDV onderzoekt hergebruik consumentenverpakkingen

KIDV onderzoekt hergebruik consumentenverpakkingen

Het Kennisinstituut Duurzaam Verpakken (KIDV) doet onderzoek naar het duurzamer maken van consumentenverpakkingen. Vertegenwoordigers van twintig betrokken partijen uit allerlei sectoren kwamen afgelopen week bij elkaar binnen de commissie ‘Community of Practice Herbruikbare Verpakkingen’, waar zij de noodzaak en de ontwikkelingen op het gebied van...

Colruyt kiest voor herbruikbare zakjes voor groente en fruit

Colruyt kiest voor herbruikbare zakjes voor groente en fruit

Retailer Colruyt Group gaat zijn plastic zakjes voor groente en fruit voor eenmalig gebruik vervangen voor herbruikbare zakjes. Deze duurzame zakjes moeten door de klant worden aangekocht en kunnen tot wel 100 keer worden hergebruikt. De nieuwe doorzichtige AGF zakjes zijn gemaakt van 100% polyester en wegen slechts 37 gram per stuk. Bij het afrekenen...

Minder verpakkingen in supermarkten

Minder verpakkingen in supermarkten

Supermarkten gaan de komende jaren minderen met hun verpakkingen, en de verpakkingen die overblijven moeten duurzamer. Dat heeft branchevereniging CBL met de supermarkten afgesproken. Milieuorganisatie Milieu Centraal is kritisch op de gestelde doelen en hoopt op meer. Het Centraal Bureau Levensmiddelen (CBL) zet zich in voor minder en duurzamere...