WUR investeert miljoenen in onderzoek naar data science en AI

AI-kunstmatige-intelligentie-pixabay2

Wageningen University & Research wil de komende jaren extra investeren in data sciences en kunstmatige intelligentie (AI). Dat meldt het platform Resource. WUR wil maar liefst drie nieuwe hoogleraren aantrekken, evenals een onderzoekcoördinator en zes deeltijd-experts. In totaal komt het neer op een extra investering van 800.000 euro per jaar voor de komende vijf jaar.

De beslissing om meer te investeren in deze onderzoeksvelden volgt op een adviesrapport van het Wageningen Data Competence Center. Nieuwe digitale technologieën worden steeds belangrijker in domeinen als voeding, natuur, landbouw en economie, stelt het rapport. De drie nieuwe hoogleraren krijgen veel vrijheid om met verschillende groepen en externe partners een gezamenlijk onderzoeksprogramma te ontwikkelen. De zes deeltijd-hoogleraren moeten expertise vanuit andere universiteiten inbrengen in het onderzoeksprogramma. Een nieuwe ‘data science alliance manager’ moet bovendien programma’s gaan organiseren met nationale en internationale partners.

De adviescommissie constateerde dat er wel expertise is op dit gebied binnen WUR, maar dat die niet optimaal benut wordt. Daardoor zou de universiteit beperkt zichtbaar zijn op het gebied van data science en te weinig deelnemen aan initiatieven om kennis op het gebied van AI en landbouw en voeding met elkaar te verbinden.

Lees ook
Een kijkje in het Foods Innovation Centre van Unilever

Een kijkje in het Foods Innovation Centre van Unilever

Een aantal maanden geleden opende Unilever officieel zijn gloednieuwe Foods Innovation Centre in Wageningen. Het nieuwe R&D-centrum moet leiden tot meer samenwerking met start-ups en kennisinstellingen, en plaveit de weg naar een nieuwe manier om onderzoek en ontwikkeling aan te pakken. Op zes december vorig jaar opende koning Willem-Alexander...

WUR ontwikkelt openbaar detectiesysteem voor ontbossing

WUR ontwikkelt openbaar detectiesysteem voor ontbossing

Multinationals zijn de slag tegen ontbossing aan het verliezen. Nog steeds worden enorme stukken oerwoud in Zuidoost-Azië vernietigd, met palmolieproductie als voornaamste doel. Nieuwe tools zijn nodig om de grip op de palmolieketen te verstevigen. Een van die tools wordt ontwikkeld in Nederland. Foto: Ontbossing in Maleisië (NASA) Eigenlijk...

Nadruk op dierenwelzijn is geen effectieve marketing

Nadruk op dierenwelzijn is geen effectieve marketing

Marketingstrategieën die de nadruk leggen op dierenwelzijn, zijn bij grote groepen consumenten niet effectief. Dat concludeert onderzoeker Lenka van Riemsdijk in haar promotieonderzoek bij Wageningen University & Research. Er zou meer voordeel te behalen bij een boodschap waarbij dierenwelzijn en het eigenbelang van de consument niet tegenover...