Voeding & gezondheid
Stoplichtvoorstel
© Foodlog

‘Nutella ineens gezond?’ luidt de kop van een bericht waarmee foodwatch 12 januari de publiciteit zoekt. In Duitsland startte de campagne tegen Coca-Cola, Mars, Mondelez, Nestlé, PepsiCo en Unilever vorige week al.

Door Annika de Jong – Foodlog

De voedselwaakhond komt in het geweer tegen het voorstel dat zes grote voedingsmultinationals vorig voorjaar lanceerden om de consument te helpen een gezondere keus te maken. Coca-Cola, Mars, Mondelez, Nestlé, PepsiCo en Unilever slaan de handen ineen voor een etiketteringssysteem dat portiegrootte en kleurcodering integreert, schreven we daar toentertijd over. Het voorstel stuitte meteen al op kritiek, die nu door Foodwatch nog eens breed uitgesponnen wordt. De Duitse tak ging afgelopen week al voor.

De actie lijkt tegenstrijdig met de acties die Foodwatch voert voor een eenvoudig en transparant stoplichtsysteem. “Met het ‘verkeerslichtsysteem’ zie je als consument direct of een product veel suiker, zout, vet of verzadigd vet bevat. Dit systeem werkt zo simpel dat het zelfs voor kinderen te begrijpen is: op de verpakking staan deze voedingsstoffen in een rood, oranje of groen vlak. Rood betekent dat de hoeveelheid ‘hoog’ is, oranje ‘gemiddeld’ en groen ‘laag’.” Die boodschap ventileert Foodwatch doorgaans.

Tot op heden zijn alleen in Groot-Brittannië de rode, oranje en groene vakjes op levensmiddelen te vinden. In dat land is het stoplichtensysteem vrijwillig ingevoerd door de industrie, zij het met afgezwakte criteria. Je zou dus verwachten dat Foodwatch blij zou zijn met het door hen geprezen stoplichtsysteem. Nee dus.

De criteria die de samenwerkende voedingsmultinationals bedacht hebben “zijn zo slap dat ongezonde producten ineens gezond lijken”, vindt foodwatch. “Als zelfs Nutella niet één rood licht zou krijgen, moet dit systeem zo snel mogelijk van tafel.” Overigens doet Ferrero, de producent van Nutella, niet mee aan het initiatief van het zestal.

Het industrievoorstel valt zoveel ‘gezonder’ uit doordat het rekent met het gehalte suiker, vet en zout per portie, en niet per 100 gram zoals bijvoorbeeld bij het bestaande Britse stoplichtsysteem. “Omdat de portiegrootte vaak klein is, verdwijnen veel rode alarmkleuren van de verpakking. Zelfs Nutella krijgt daarom met een vetgehalte van 31 procent en een suikergehalte van 56 procent toch geen één rood licht omdat een portiegrootte slechts op 15 gram is vastgesteld. Snoepjes van 5 tot 10 gram krijgen dan zelfs nog geen rode waarschuwing voor suiker als ze voor 100 procent uit suiker bestaan”, moppert Foodwatch

Deel dit artikel

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *