Campagne hygiëne in de keuken van start

Het Voedingscentrum is een campagne gestart om hygiëne bij consumenten in de keuken te bevorderen. Jaarlijks lopen ongeveer 700.000 Nederlanders een voedselinfectie op. Veel van die voedselinfecties ontstaan in de eigen keuken.

Met de campagne 'Ziekmakers zie je niet' wil het Voedingscentrum consumenten laten zien dat zij zelf veel kunnen doen om klachten als buikpijn en misselijkheid te voorkomen. Voor de campagne zijn echte bacteriën en schimmels gebruikt uit Nederlandse keukens, onder andere van nasigroenten en vaatdoekjes, die experts in een laboratorium hebben laten uitgroeien tot letters. Deze letters vormen tips over veilig eten.

Tips

De tips komen terug in een landelijke campagne die zowel op straat als online te zien zal zijn. Veilig omgaan met eten in de eigen keuken heeft niet alleen betrekking op het koken zelf. Onder de noemer '5x veilig' onderscheidt het Voedingscentrum 5 stappen om te volgen: kopen, wassen, scheiden, verhitten en koelen van voedsel. Om voedselinfecties te voorkomen zijn al deze stappen even belangrijk, eentje overslaan kan al tot klachten leiden.

Een paar voorbeelden van handelingen die hieronder vallen: was je handen voor het koken, voorkom kruisbesmetting door rauw en bereid eten apart te houden en eet geen bederfelijke producten zoals vlees, vis, gesneden groenten waarvan de 'te gebruiken tot'-datum is verlopen.

Posters

Tijdens de campagne zijn in heel Nederland 5 verschillende posters te zien met elk een tip over veilig eten zoals 'Snij vlees op een aparte snijplank' en 'Verschoon elke dag je vaatdoekje'. Elke tip slaat terug op een van de vijf stappen. Daarnaast wordt er gebruik gemaakt van digitale abri’s, waarbij bacteriën in een filmpje langzaam uitgroeien van vage vlekken tot een tip over veilig eten.

Lees ook:

BBQ-vlees uit super ‘vaak bacterieel besmet' (16 september 2014)

Weer minder meldingen voedselinfecties (15 augustus 2012)

 
Meer over
Lees ook
Hygiënisch ontwerp

Hygiënisch ontwerp

Als je in de vorige eeuw over dit onderwerp begon, kreeg je vaak de vraag van welke zeurplaneet je kwam. Een machine moest zo goedkoop mogelijk gemaakt worden, het liefst in rvs en doen waarvoor hij bestemd was. Maar in de voedingsmiddelenindustrie, waar met eiwitten van dierlijke oorsprong gewerkt wordt of voor een kwetsbare doelgroep geproduceerd...

Etiketeisen pluimveevlees veranderen

Etiketeisen pluimveevlees veranderen

De etiketeisen voor koelvers pluimveevlees gaan veranderen. Vanaf 1 januari 2023 zijn verkopers verplicht om een kader met icoontjes en begeleidende tekst op het etiket te plaatsen om consumenten te wijzen op het belang van hygiëne bij het bewaren en bereiden van pluimveevlees.

Houwers Groep en CleanIT Solutions samen verder

Houwers Groep en CleanIT Solutions samen verder

Houwers Groep en CleanIT Solutions BV gaan samenwerken. Met ingang van juni 2022 richten de twee bedrijven de CleanIT Group op om elkaar op het gebied van hygiëne, voedselveiligheid en digitale mogelijkheden te versterken. Beide dochterbedrijven blijven bestaan onder de eigen naam.

Op de hoogte blijven van alles wat er speelt in de voedingsmiddelenindustrie?

 

Abonneren