Campagne hygiëne in de keuken van start

campagne  Voedingscentrum

Het Voedingscentrum is een campagne gestart om hygiëne bij consumenten in de keuken te bevorderen. Jaarlijks lopen ongeveer 700.000 Nederlanders een voedselinfectie op. Veel van die voedselinfecties ontstaan in de eigen keuken.

Met de campagne 'Ziekmakers zie je niet' wil het Voedingscentrum consumenten laten zien dat zij zelf veel kunnen doen om klachten als buikpijn en misselijkheid te voorkomen. Voor de campagne zijn echte bacteriën en schimmels gebruikt uit Nederlandse keukens, onder andere van nasigroenten en vaatdoekjes, die experts in een laboratorium hebben laten uitgroeien tot letters. Deze letters vormen tips over veilig eten.

Tips

De tips komen terug in een landelijke campagne die zowel op straat als online te zien zal zijn. Veilig omgaan met eten in de eigen keuken heeft niet alleen betrekking op het koken zelf. Onder de noemer '5x veilig' onderscheidt het Voedingscentrum 5 stappen om te volgen: kopen, wassen, scheiden, verhitten en koelen van voedsel. Om voedselinfecties te voorkomen zijn al deze stappen even belangrijk, eentje overslaan kan al tot klachten leiden.

Een paar voorbeelden van handelingen die hieronder vallen: was je handen voor het koken, voorkom kruisbesmetting door rauw en bereid eten apart te houden en eet geen bederfelijke producten zoals vlees, vis, gesneden groenten waarvan de 'te gebruiken tot'-datum is verlopen.

Posters

Tijdens de campagne zijn in heel Nederland 5 verschillende posters te zien met elk een tip over veilig eten zoals 'Snij vlees op een aparte snijplank' en 'Verschoon elke dag je vaatdoekje'. Elke tip slaat terug op een van de vijf stappen. Daarnaast wordt er gebruik gemaakt van digitale abri’s, waarbij bacteriën in een filmpje langzaam uitgroeien van vage vlekken tot een tip over veilig eten.

Lees ook:

BBQ-vlees uit super ‘vaak bacterieel besmet' (16 september 2014)

Weer minder meldingen voedselinfecties (15 augustus 2012)

 
Meer over
Lees ook
Schone bakkerij vereist maatwerk

Schone bakkerij vereist maatwerk

Wageningen Food & Biobased Research (WFBR), onderdeel van Wageningen University en Research evalueerde de hygiënesituatie in een industriële bakkerij. Onderzoeker Hermien van Bokhorst-van de Veen vond enkele verbeterpunten. Betere samenwerking tussen producent, machinebouwer en schoonmaakbedrijf kan volgens haar de productverspilling als...

Itzu Cleaning verhuist naar Breda

Itzu Cleaning verhuist naar Breda

Met de coronacrisis is hygiëne nog belangrijker geworden. Dat merkt Itzu Cleaning, een schoonmaakbedrijf dat is gespecialiseerd in de voedselverwerkende sector. Het bedrijf verhuist naar een nieuwe locatie in Breda en trekt twee nieuwe managers aan.  Itzu Cleaning is sinds 2014 actief in Nederland. “De jongste jaren neemt het belang...

De risico's van oppervlaktebesmetting

De risico's van oppervlaktebesmetting

Sommige voedselveiligheidsrisico’s zijn hardnekkig. Zo hardnekkig, dat acceptatie op de loer ligt. Maar zijn deze risico’s echt onafwendbaar? Wageningen Food & Biobased Research bracht de afgelopen vier jaar in kaart hoe oppervlakte-besmettingen in de levensmiddelenindustrie ontstaan en wat er tegen te doen is. “Volgens schattingen...