Foodhallen zijn populair, maar de exploitatie luistert nauw

Markthal Rotterdam

Foodhallen in Nederland zijn populair bij jong publiek met weinig geld maar veel behoefte aan informeel uit eten en uitgaan. Wie er een opent, moet weten dat de jonge gasten reuring willen, zo'n €15-20 te besteden hebben en snappen waar ze wel en niet gezien willen worden.

In 2014 opende ondernemer Chong Chu met een paar vrienden de de allereerste Foodhallen in Amsterdam. “We groeien vanaf dag één,” zegt Chu in het Financiëele Dagblad. “Ik had verwacht dat de rek er inmiddels uit zou zijn, maar het zet nog steeds door.”

Dat geldt niet voor alle foodhallen. Na Chu deden andere ondernemers een poging met onder meer Food Explore in Utrecht, Amicitia Food Village in Amersfoort en de Markthal in Rotterdam. De Amersfoortse foodhal is inmiddels gestopt vanwege een ongelukkige locatiekeuze en de Rotterdamse Markthal trekt vooral dagjesmensen die weinig kopen. Daar komt bij dat de ondernemers in de zomer moeten concurreren met foodtrucks en festivals.

Of dit de juiste tijd is om nieuwe foodhallen te openen is de vraag. Nederland telt inmiddels 13 Foodhallen en 7 mixconcepten met een markt. Horeca-adviesbureau Van Spronsen & Partners verwacht dat er in de grootste steden zelfs plek is voor meerdere hallen en voorziet groei van de markt. Horecakenner Tony Wijntuin waarschuwt echter voor dreigende foodhalmoeheid.

Bron: Foodlog

Lees ook
Horecavakbeurs Horecava 2021 volledig online

Horecavakbeurs Horecava 2021 volledig online

Horecava, jaarlijks in januari in RAI Amsterdam en de grootste horecavakbeurs van Nederland, wordt als gevolg van de coronacrisis volledig online georganiseerd. Het online evenement wordt gehouden op maandag 1 februari 2021.

Detailhandel en horeca verwachten verslechtering economisch klimaat

Detailhandel en horeca verwachten verslechtering economisch klimaat

De detailhandel en de horeca verwachten dat het economisch klimaat de komende maanden gaat verslechteren.Over de verwachte omzet en personeelssterkte zijn deze ondernemers per saldo nog wel positief, maar minder dan in voorgaande jaren. Dat blijkt uit de Conjunctuurenquête Nederland van het CBS.

VISwijzer opgenomen in nieuw EKO/Green Key-keurmerk

VISwijzer opgenomen in nieuw EKO/Green Key-keurmerk

Green Key en Stichting EKO-keurmerk zijn tot een gecombineerd keurmerk gekomen voor horecaondernemingen. In dit nieuwe EKO/Green Key-label is ook de VISwijzer meegenomen. Onlangs kreeg Gasterij Wasven in Eindhoven als eerste dit keurmerk uitgereikt tijdens een horeca-netwerklunch.