Foodhallen zijn populair, maar de exploitatie luistert nauw

Markthal Rotterdam

Foodhallen in Nederland zijn populair bij jong publiek met weinig geld maar veel behoefte aan informeel uit eten en uitgaan. Wie er een opent, moet weten dat de jonge gasten reuring willen, zo'n €15-20 te besteden hebben en snappen waar ze wel en niet gezien willen worden.

In 2014 opende ondernemer Chong Chu met een paar vrienden de de allereerste Foodhallen in Amsterdam. “We groeien vanaf dag één,” zegt Chu in het Financiëele Dagblad. “Ik had verwacht dat de rek er inmiddels uit zou zijn, maar het zet nog steeds door.”

Dat geldt niet voor alle foodhallen. Na Chu deden andere ondernemers een poging met onder meer Food Explore in Utrecht, Amicitia Food Village in Amersfoort en de Markthal in Rotterdam. De Amersfoortse foodhal is inmiddels gestopt vanwege een ongelukkige locatiekeuze en de Rotterdamse Markthal trekt vooral dagjesmensen die weinig kopen. Daar komt bij dat de ondernemers in de zomer moeten concurreren met foodtrucks en festivals.

Of dit de juiste tijd is om nieuwe foodhallen te openen is de vraag. Nederland telt inmiddels 13 Foodhallen en 7 mixconcepten met een markt. Horeca-adviesbureau Van Spronsen & Partners verwacht dat er in de grootste steden zelfs plek is voor meerdere hallen en voorziet groei van de markt. Horecakenner Tony Wijntuin waarschuwt echter voor dreigende foodhalmoeheid.

Bron: Foodlog

Lees ook
Prijzen voeding stijgen met ruim 11 procent

Prijzen voeding stijgen met ruim 11 procent

Consumenten betalen meer voor voedingsmiddelen in vergelijking met vorig jaar. In juni 2022 betaalden ze ruim 11 procent meer in vergelijking met dezelfde maand in 2021. Dat meldt het Centraal Bureau voor Statistiek (CBS) op basis van een nadere analyse van de consumentenprijsindex.

Consumenten blijven meer besteden in voedingsspeciaalzaak

Consumenten blijven meer besteden in voedingsspeciaalzaak

Voor ruim 4 op de 10 consumenten is de inflatie geen reden om minder te besteden in de voedingsspeciaalzaak. In mei 2022 groeide de consumentenbestedingen met 18 procent. Wel begint de groei af te vlakken, meldt ABN AMRO.

Heineken verhoogt bierprijs voor horeca met 5,8%

Heineken verhoogt bierprijs voor horeca met 5,8%

Per 1 augustus verhoogt Heineken de bierprijs. De horeca betaalt dan gemiddeld 5,8% meer voor de inkoop. Ook in de supermarkt stijgen de prijzen van het bier en andere dranken van Heineken.