Kennis zuivelbranche en plantbased alternatieven goede combinatie

3 augustus 2023 Naomi Heidinga

Wat kunnen startups en gevestigde bedrijven voor elkaar betekenen? Deze vraag staat centraal in een serie artikelen in EVMI. Zowel gevestigde bedrijven als startups komen hierin aan het woord. Zien zij grond voor samenwerking? Het woord is aan De Time Travelling Milkman en FrieslandCampina.

De Time Travelling Milkman maakt veganistische room. De startup kan interessant zijn voor FrieslandCampina, dat een aantal plantbased producten op de markt heeft gebracht. Tijdens het IFFI Startup Event waren ze aan elkaar gekoppeld. Inmiddels vinden gesprekken tussen beide partijen plaats. “Voor plantbased producten zijn startups belangrijk,” aldus Frank Boerboom, Technisch Manager bij FrieslandCampina.

De veganistische room die we produceren, wordt gemaakt met behulp van olie uit zonnebloempitten. We gebruiken een speciale technologie waarbij we de natuurlijke druppeltjes uit de pit halen door middel van water. Saskia Tersteeg, samen met Dimitris Karefyllakis en Costas Nikiforidis mede-    oprichters van het bedrijf, vertelt enthousiast dat dit ingrediënt verschillende industrieën op hun kop kan zetten. “Nu nog niet, we zijn nu nog klein. Maar met grootse plannen!” 

Zachte zuivel

De veganistische room kan worden gebruikt als alternatief voor zuivelproducten zoals kookroom, roomijs en yoghurt. “Er wordt al een tijdje onderzoek gedaan naar dit type olie. Daaruit blijkt de brede potentie. We willen ons als startup focussen op een klein aantal producten. We zijn ook maar met z´n drieën. Om te bepalen waar we ons op gaan richten, hebben we onder meer naar de functionaliteit en het uiterlijk van het product gekeken. Daarnaast hebben we veel gehad aan feedback van producenten. We hebben verschillende partijen samples gestuurd. De ontvangen feedback hebben we zoveel mogelijk verwerkt in het product.”

In de opstartfase van het bedrijf heeft de Time Travelling Milkman gebruik kunnen maken van kleine leningen en fondsen. “Onder meer van de overheid.De technologie voor het drogen van de oliedruppels hebben we zelf ontwikkeld en overgenomen van de universiteit. Na ongeveer een half jaar kregen we hiervoor het patent. Met het patent als basis hebben we onze eerste investering weten aan te trekken.” 

Time-travelling Milkman zuivel

Gouden greep

Een partij als FrieslandCampina is vanzelfsprekend interessant voor Time Travelling Milkman. Saskia geeft aan: “De eiwittransitie is heel relevant, zeker met het oog op het stikstofprobleem. FrieslandCampina is een grote speler in de zuivelmarkt. Dat ze openstaan voor de eiwittransitie en dat boeren daar een deel van uit kunnen maken, vind ik geweldig. Zij hebben een enorme van kennis van de branche en van de producten. De kennis van de zuiveltraditie gecombineerd met onze kennis van plantbased producten is, wat mij betreft, een gouden greep.” 

Openheid

In deze fase van het proces wil het trio liever geen exclusieve deals aangaan. “We zijn nog heel klein, het is zonde om ons nu al vast te leggen. Ik sluit niet uit dat we dat in de toekomst wel doen. We willen graag samenwerken met andere partijen, door te begrijpen wat hun probleem is en hoe we hen kunnen helpen. Zodat we samen echt iets oplossen. Dat vraagt om openheid van beide partijen.”

In 2023 gaan ze verder opschalen. “We werken nu voornamelijk op pilotschaal. We maken samples en kunnen ook aan kleine partijen verkopen. We zijn bezig om verder op te schalen zodat we per jaar zo’n 1000 ton kunnen produceren. Daar hebben we een locatie voor, maar op dit moment kan ik daar nog niet zoveel over zeggen.”

Volgens Tersteeg voldoen ze met de startup aan een vraag, of beter: noodzaak. “We hebben een urgent probleem in het voedselsysteem. Dat moeten we samen oplossen. Dat kan alleen als we goed, gezond en lekker voedsel produceren. Ik denk dat we met onze producten daar een gecombineerde oplossing in kunnen bieden. Niet alleen als alternatief voor eiwit of vet, maar ook nog eens gezond en makkelijk te gebruiken.”

FrieslandCampina

Er worden gesprekken gevoerd tussen FrieslandCampina en Time Travelling Milkman, vertelt Frank Boerboom van FrieslandCampina. “We hebben zojuist afgesproken om een aantal producten over en weer te delen, om ze te testen en te kijken of we verder iets voor elkaar kunnen betekenen.” 

Idealiter lijken plantbased producten op het origineel, dat zoekt de gemiddelde consument

Zijn werkgever heeft inmiddels een aantal plantbased producten in de markt gezet. “Het is een groeiende markt. Alle spelers in de markt zijn op zoek naar geschikte ingrediënten en grondstoffen om plantbased producten te maken. Idealiter lijken plantbased producten op het origineel. Daar is de gemiddelde consument althans naar op zoek. Voor mijn gevoel zijn er een aantal plantaardige producten op de markt gezet die qua smaak of nutriënten ver van het origineel afstaan. Bij FrieslandCampina heeft het even geduurd voordat we onze eerste vegan producten lanceerden, maar inmiddels is plantbased onderdeel van onze strategie als co-operatie. Een belangrijke reden was echter ook dat we de alternatieven nog niet goed genoeg vonden. Dan kun je het beter niet doen, vind ik.”

FrieslandCampina kijkt goed om zich heen naar mogelijke partners op dit vlak. “We gaan naar congressen en volgen de media. We zitten er bovenop. Gelukkig hoeven we niet alle startups zelf te benaderen, soms komen startups naar ons.” De beslissing om met een partij samen te werken, wordt in eerste instantie bepaald door het idee dat ze in de markt willen brengen. Dit idee speelt een belangrijke rol bij het beoordelen van de potentiële samenwerkingsmogelijkheden.

In gesprek

“Als het om een innovatief idee gaat, dat interessant en haalbaar is, kun je het gesprek aangaan. Ook is het verstandig om te achterhalen wat als doel is gesteld. Soms kun je dat doel helpen bijstellen, als een andere focus verstandiger is. De startups in de zuivel
industrie hebben over het algemeen een goed beeld van de branche. Dat heb je ook nodig, wil je het kunnen redden.”
De samenwerking tussen startup en een gevestigd bedrijf is wat Boerboom betreft een wisselwerking. “We profiteren allebei van elkaars kennis. Beide partijen kunnen van elkaar leren. We beschikken over een enorme kennis van zuivelproducten. Waar moeten de producten aan voldoen, welke eigenschappen hebben ze? We kunnen startups helpen door te kijken waarin hun producten of ingrediënten het best kunnen worden toegepast. Wellicht gaat het om producten waar ze zelf nog niet over na hebben gedacht. Onze schaalgrootte is een groot voordeel: dat kan de startup enorm helpen om voet aan de grond te krijgen.”

Altijd op de hoogte blijven?