Nederlandse consument at minder vlees in 2020

Toonbank vlees_Topslager Rudolf Alblas_foto Henk Riswick

Foto: Henk Riswick

Consumenten aten tijdens coronajaar 2020 minder vlees. Het vleesverbruik daalde met 1,9 kilo per persoon. De vermoedelijke oorzaak is de sluiting van de horeca. Dat blijkt uit onderzoek van Wageningen University & Research (WUR) in opdracht van Wakker Dier.

In 2020 verbruikten de Nederlanders per hoofd van de bevolking 75,9 kilo. Een daling ten opzichte van 2019, toen dit 77,8 kilo was. De term ‘vleesverbruik’ slaat op het totaal van vlees, botten en vet. Ongeveer de helft hiervan werd geconsumeerd als vlees en vleeswaren. De cijfers van vorig jaar vertegenwoordigen de grootste daling en het laagste verbruik sinds de eerste meting in 2005.

Horecasluiting

De vermoedelijke oorzaak is de sluiting van de horeca. "Het heeft nog niet direct te maken heeft met het feit dat mensen heel anders tegen vlees eten aankijken", zegt consumptiesocioloog en senior onderzoeker Hans Dagevos van WUR tegen NU.nl.

Vanwege de horecasluiting kochten consumenten meer vlees in de supermarkt en bij slagers. Slagers zagen de vraag naar luxe vleesproducten toenemen. In totaal verkochten slagers en supermarkten zo’n 406 miljoen kilo vlees, dat is zo’n 24 miljoen kilo meer dan in 2019.

Vleesvervangers

De onderzoekers van WUR keken ook naar de vleesvervangers. Hier signaleren ze een duidelijke stijging van het aanbod en de vraag. Maar deze stijging heeft volgens Davalos nog weinig impact op de vleesconsumptie. Vleesvervangers hebben een aandeel van 4 procent van de vleesmarkt.

Het complete onderzoek van WUR is te downloaden via de website van Wakker Dier.

Bron: Wakker Dier / Nu.nl

 

Lees ook
Hybride worstproducten gemaakt bij Plant4Texture

Hybride worstproducten gemaakt bij Plant4Texture

WUR, SVO vakopleiding food en Koninklijke Nederlandse Slagers (KNS) ontwikkelden samen een plantaardige grondstoffen-gel voor de productie van hybride slagersproducten. Op de website geeft KNS een update van dit project Plant4Texture. Onlangs werd deze gel succesvol gebruikt voor de productie van hybride grill- en rookworst.

Screening van gefermenteerde producten | Snelle ontwikkeling van plantaardige voedingsmiddelen

Screening van gefermenteerde producten | Snelle ontwikkeling van plantaardige voedingsmiddelen

Bij de ontwikkeling van nieuwe gezonde en duurzame voedingsproducten kan fermentatie van plantaardige grondstoffen een belangrijke rol spelen. Het kan helpen om de juiste smaak, textuur en houdbaarheid te krijgen. Wageningse onderzoekers bedachten een snelle methode om de met fermentatie verkregen producten te screenen op gewenste eigenschappen.

Mensen ruiken het verschil tussen vette en vetvrije melk

Mensen ruiken het verschil tussen vette en vetvrije melk

Via retronasale reuk kun je vette melk onderscheiden van vetvrije melk. Dat beschrijven Wageningse wetenschappers in een studie die werd gepubliceerd in Food Quality and Preference.