Nederlandse bedrijven gebruiken steeds meer duurzame cacao

cacao

Nederlandse cacaoverwerkende bedrijven kopen steeds meer duurzame cacao. Het aandeel steeg van 21 procent in 2014 naar 30 procent in 2016. Dat blijkt uit een enquête onder 289 cacaoverwerkers van het CBS,  in opdracht van het ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit.

De Nederlandse cacaoverwerkers kochten in 2016 600 miljoen kilo cacaobonen en 100 miljoen kilo cacaoproducten voor verwerking. Nederland is een belangrijke importeur van cacaobonen. Een vijfde van de cacaobonen die op de wereldmarkt komen, wordt door Nederland geïmporteerd.

Duurzaamheidskeurmerk

De deelnemers aan de enquête bedrijven gaven aan 85 tot 95 procent van de totale hoeveelheid cacaobonen en 45 tot 55 procent van de totale hoeveelheid cacaomassa, -boter en –poeder in Nederland te verwerken. Ongeveer 60 procent van alle eindproducten die in de supermarkt te vinden zijn, is van een van deze bedrijven afkomstig. Volgens het CBS geeft de enquête daarom een goed beeld.

Van de bedrijven gaf 8 op de 10 aan cacao met een duurzaamheidskeurmerk in te kopen. Bij 60 procent was dit een erkend duurzaamheidskeurmerk, zoals UTZ, Rainforest Alliance, Fairtrade/Max Havelaar of Organic/biologisch.

Verschillen per bedrijfstak

Het aandeel van de duurzaam gecertificeerde cacao verschilt per bedrijfstak. Bedrijven die cacaobonen verwerken tot halfproducten als cacaomassa, cacaoboter en cacaopoeder,  gebruikten in 2016 bijna 30 procent. Chocoladeproducenten en bakkerijen hadden een aantal van ongeveer 45 procent. Uit de cijfers van het CBS blijkt dat vooral de grotere bedrijven erkend duurzame cacao inkopen.

Van de bedrijven in Nederland die cacao verwerken tot levensmiddelen gaf 27 procent aan dat ze in 2016 uitsluitend erkend duurzaam gecertificeerde cacao inkochten.

Het CBS onderzocht ook via welke kanalen de levensmiddelen waarin cacao is verwerkt bij de consument terechtkomen. Hiervan werd 70 procent geëxporteerd en een kwart kwam in een Nederlandse supermarkt terecht. De cacao in de levensmiddelen voor supermarkten bestond in 2016 voor 86 procent uit duurzame cacao.

Lees ook
Voedselindustrie ondervertegenwoordigd in duurzame beleggingsfondsen

Voedselindustrie ondervertegenwoordigd in duurzame beleggingsfondsen

Slecht enkele voedingsmiddelenproducenten krijgen de eer om in een van de beleggingsfondsen van ASN te komen. Alleen bedrijven die aan zeer strenge duurzaamheidscriteria voldoen krijgen goedkeuring van de bank. Samen met externe beheerders selecteert ASN bedrijven die in aanmerking komen voor een van hun beleggingsfondsen. Het team Duurzaamheidsbeleid...

Slechts 10 van 95 duurzaamheidslogo’s zijn topkeurmerken

Slechts 10 van 95 duurzaamheidslogo’s zijn topkeurmerken

De duurzaamheidslogo’s vliegen je om de oren. Het aantal logo’s staat bijna op 100, maar slechts 10 van deze keurmerken op voeding verdienen het volgens Milieu Centraal om topkeurmerk genoemd te worden. Milieu Centraal beoordeelde de duurzaamheidslogo’s in opdracht van het Ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit. Het...

Minder groei en meer concurrentie voor biologische voeding

Minder groei en meer concurrentie voor biologische voeding

De markt voor biologische voeding groeit al geruime tijd harder dan de markt voor reguliere voeding. Die groei zal de komende jaren onder druk komen te staan door toenemende concurrentie, voorspelt RaboResearch. Rabobank voorspelt dat de marktgroei voor biologische producten de komende jaren iets zal afzwakken, maar nog altijd rond de 3-4% zal liggen....