Universiteit Wageningen werkt aan plantaardige biefstuk

Wageningen University and Research -WUR

Wageningen Universtity & Research start een samenwerking om over vier jaar duurzame en plantaardige vleesvervangers, zoals plantaardige biefstuk, te produceren. Grote internationale bedrijven als Unilever en Givaudan werken hieraan mee. Wereldwijd is dit het eerste initiatief wat onderzoek doet naar zowel het uiterlijk, de textuur, de smaak als de duurzaamheidsvoordelen van plantaardige alternatieven voor vlees. Het doel is nieuwe veelbelovende vleesvervanger op de markt zetten.

Plantaardige biefstuk

De basis is de twee jaar geleden in Wageningen ontwikkelde shear-cell technologie. Dit is een relatief eenvoudige, milde en energiezuinige techniek. Deze weet plantaardig materiaal zo te vervormen dat de gewenste vezelstructuur ontstaat. De huidige vleesvervangers lijken op kippenvlees of zijn gehaktachtige producten. Met deze technologie kunnen andere structuren zoals varkenvlees of biefstuk gemaakt worden. Met de steun van de bedrijven kan deze techniek verder ontwikkeld worden.

Hiermee breekt een nieuwe fase aan in de ontwikkeling van alternatieven voor vlees. Niko Koffeman, manager Marketing & Communicatie bij De Vegetarische slager, zegt het volgende: "De ontwikkeling van vlees-identieke, plantaardige producten kan een voedselrevolutie teweeg brengen - noodzakelijk op een planeet die de vraag naar dierlijk vlees niet aankan".

Vleesvervangers bij slager

De technologie is veel goedkoper en eenvoudiger dan bij bestaande vleesvervangers. De productie kan met relatief kleine machines op locatie. In de toekomst kunnen deze machines bij de slager worden neergezet. De slager kan dan zelf zijn vleesvervanger maken.

Eiwitten

Het onderzoek richt zich op eiwitten uit soja en tarwe. Ook andere eiwitbronnen, zoals erwten, raapzaad en mais, worden onderzocht. Behalve het toegepast onderzoek vindt er ook onderzoek plaats naar het gedrag van planteneiwitten. Dit moet verder gaan dan de innovaties die verder gaan dan het vervangen van vlees. Denk bijvoorbeeld aan alternatieven voor kaas.

Aan het onderzoeken nemen, naast Wageningen Food & Biobased Research, bedrijven uit de hele keten deel: De Vegetarische Slager, Meyn Food Processing, Avril, Ingredion, Givaudan, saturn petcare, Nutrition & Nature en Unilever.

Lees ook:

Lees ook
Unilever maakt honderden miljoenen vrij in coronacrisis

Unilever maakt honderden miljoenen vrij in coronacrisis

Unilever maakt honderden miljoenen vrij in strijd tegen het coronavirus. “Het is eigenlijk heel simpel: het gaat om mensen, eten en zeep”, zegt Hanneke Faber van Unilever op BNR.Unilever doneert voor zo’n €100 miljoen aan producten als zeep, schoonmaakmiddelen en houdbare etenswaren. De helft hiervan gaat naar het Covid...

Flexitarisme volgens Wageningen: een keertje nep en dan weer voluit aan het vlees

Flexitarisme volgens Wageningen: een keertje nep en dan weer voluit aan het vlees

Het was vorig jaar een moment van grote verwarring. Op gezag van een onderzoeksbureau stak de NOS de vlag uit: de markt voor nepvlees was zo booming dat vlees nu toch echt op zijn retour leek. Foodlog ontzenuwde dat nieuws: de vleesconsumptie daalt niet. Later was die versie van de waarheid ook te horen vanuit Wageningen.

Evenveel vrouwen als mannen in management Unilever

Evenveel vrouwen als mannen in management Unilever

In het wereldwijde management van Unilever werken nu evenveel vrouwen als mannen. Dat laat de levensmiddelenmultinational weten in een persbericht. Het percentage vrouwen in managementposities is nu 50%, terwijl dat in 2010 nog 38% was. In het bestuursorgaan is nu 45% vrouw. Unilever meldt dat vooral voortgang is gemaakt in afdelingen waar vrouwen...