Verbindend platform | Voedselverspilling vanaf het begin voorkomen

billinger

Wereldwijd wordt jaarlijks ongeveer een derde van het geproduceerde voedsel verspild, zo’n 1,3 miljard ton.
Alleen in Duitsland is dat jaarlijks ongeveer 12 miljoen ton.

LEROMA, een start-up uit Düsseldorf, gebruikt die materie als uitgangspunt en wil grondstoffenverspilling aan het begin van de waardeketen bestrijden.
Van die Duitse verspilling komt 6,1 miljoen ton uit particuliere huishoudens (52%) en 3,6 miljoen ton uit landbouw en verwerkende industrie (30%).

In de B2C-sector wordt deze gang van zaken al steeds meer onder de aandacht gebracht en hebben sommige start-ups innovatieve ideeën ontwikkeld. Onder hen zijn ‘To Good To Go’ en ‘Sirplus’. Ze geven onverkochte en overtollige of verlopen voedingsmiddelen die nog geschikt zijn voor consumptie door aan hun klanten.

Het is ook tijd om dit probleem op B2B-niveau aan te pakken, omdat voedselverspilling verantwoordelijk is voor 8% van de broeikasgassen, wat overeenkomt met 4,4 miljard ton. En voedsel­verspilling betekent ook verspilling van waardevolle hulpbronnen zoals water en bouwland.

‘Voedselverspilling is verantwoordelijk voor 8% van de broeikasgassen’

Wat is LEROMA?

LEROMA staat voor is de Duitse afkorting van LEbensmittel ROhe MAterialen. Het bedrijf komt uit de levensmiddelen­technologie en biedt een digitaal B2B-platform voor voedselgrondstoffen. Marina Billinger, de oprichter van het bedrijf, werkte enkele jaren in de voedingsindustrie en kwam tot het besef dat de inkoop van grondstoffen meestal enkele weken duurt. Dit komt doordat voedselproducenten lang op zoek zijn naar geschikte grondstoffen, terwijl leveranciers op zoek zijn naar kopers. De start-up is opgericht in 2019 en is in 2020 online gegaan.

Functies van het platform

Het platform combineert twee modellen: de grondstoffenzoektocht en de overschot­uitwisseling. Voor de zoekfunctie naar grondstoffen kunnen producenten hun producten aanmelden en certificaten en documenten toevoegen. Voedsel­producenten kunnen zoeken naar de gewenste producten. De zoektocht wordt vergemakkelijkt door productspecifieke filters, een uniek selling point van het bedrijf.

Daarnaast biedt LEROMA de overschot­uitwisseling aan, die een belangrijke bij­drage moet leveren aan het terugdringen van de verspilling van grondstoffen. Via de overschotbeurs kunnen leveranciers hun overtollige materialen, restartikelen en overschotten op de markt verkopen. Bedrijven kunnen overschotten - die vaak het gevolg zijn van misrekeningen - hier aanmelden en deze tegen een lagere prijs verkopen. De grondstoffen verlaten de waardeketen niet, maar worden ze her­gebruikt in dezelfde of naburige industrieën.

Prestaties

Een voorbeeld van deze overdracht is een koffieproducent die 15 ton koffiebonen in de voedingsindustrie niet meer kon ver­kopen omdat ze te donker waren gebrand. Via het netwerk zijn de bonen door­verkocht aan een cosmeticabedrijf dat de koffie gebruikte om een natuurlijke scrub te produceren die geen milieubelastende microplastics bevatte. Dit gebeurde maanden later opnieuw.

Lees ook
Gelderland start met programma om voedselaanbod te vergroenen

Gelderland start met programma om voedselaanbod te vergroenen

De provincie Gelderland start met het programma Gelderland van Morgen, waarmee de provincie het voedselaanbod wil vergroenen. Ondernemers kunnen met 50% subsidie deelnemen aan het programma.

De Vegetarische Slager meest duurzame merk volgens Sustainable Brand Index

De Vegetarische Slager meest duurzame merk volgens Sustainable Brand Index

De Vegetarische Slager is dit jaar uitgeroepen tot het meest duurzame merk van Nederland, naar aanleiding van een onderzoek onder Nederlandse consumenten dat jaarlijks wordt gehouden door de Sustainable Brand Index, een onafhankelijk merkenonderzoek over duurzaamheid in Europa. Voor het eerst werd het merk aangewezen als Nederlandse winnaar in de categorie...

WUR: Houdbaarheids-iconen op verpakkingen kunnen voedselverspilling verminderen

WUR: Houdbaarheids-iconen op verpakkingen kunnen voedselverspilling verminderen

Houdbaarheids-iconen op de verpakking kunnen consumenten helpen om minder voedsel te verspillen. Dat blijkt uit onderzoek van Wageningen University & Research. Het onderzoek laat zien dat het loont om te investeren in duidelijke houdbaarheidsinformatie op de verpakking en biedt aanknopingspunten voor de praktijk.