Verzetten vleesvervangers de bakens?

Jaap Korteweg, De Vegetarische Slager, neemt zijn toehoorders tijdens de dinner-meeting van het Ingredients For Food Innovators-netwerk op donderdag 12 april mee in de wereld en vooral de toekomst van de vleesvervangers. Hier alvast een voorproefje van zijn verhaal.

Hoe ziet ons voedsel er over tien jaar uit – als we kijken naar de eiwit-transitie?

Jaap Korteweg: “Ongeveer vijf jaar geleden heb ik gezegd dat het vijftien jaar zal duren om twintig procent van de vleesconsumptie te vervangen door plantaardig vlees. Op dat moment staan we op een kantelpunt. Er is dan veel meer aanbod van en veel meer bekendheid met plantaardig vlees. Mijn verwachting is dat we dan in de daarop volgende vijftien jaar in staat moeten zijn om tachtig procent van het dierlijke vlees te vervangen door plantaardig vlees. In dit laatste scenario zullen grote samenwerkingsverbanden tussen bedrijven ontstaan die hier invulling aan gaan geven.”

Welk aandeel heeft De Vegetarische Slager hierin?

“Een zo groot mogelijk aandeel. Ik ben geen voorstander van targets, aangezien deze beklemmend kunnen werken. We groeien sowieso vijftig procent per jaar en de kunst is om dat zo goed mogelijk te doen en oog te hebben voor kansen in de markt. Ik vind het belangrijk dat we met een gemotiveerd team de kansen zo goed mogelijk benutten. Met een succesvolle aanjagersrol ben ik al heel tevreden.”

Op welke wijze kunnen food ingredients-producenten aan deze ontwikkelingen bijdragen?

“Door ingrediënten te ontwikkelen die aansluiten op deze snel groter wordende markt. Bijvoorbeeld door sojaeiwit-concentraten te produceren van in Europe geteelde soja en deze hier – hexaanvrij (biologisch) – te verwerken. Lokale winning, lokale verwerking.”

Binnen haar jaarprogramma van netwerkbijeenkomsten en Masterclasses organiseert het IFFI drie dinner-meetings voor leden en niet-leden. Deze editie van 12 april draait om vleesvervangers – waar staan we nu en wat ligt er in het verschiet? Plantaardige proteïnes lijken de toekomst van food in belangrijke mate te bepalen, zeker als het gaat om het vervangen van vlees in ons dagelijkse kostje. Een belangrijk onderwerp dus voor ingrediëntenproducenten en daarmee voor het IFFI-netwerk. Kijk voor het programma en om u aan te melden op de IFFI website.

Lees ook
ME-AT the Alternative lanceert vleesvervangers van Nederlandse veldbonen

ME-AT the Alternative lanceert vleesvervangers van Nederlandse veldbonen

ME-AT the Alternative, dochteronderneming van Vion, introduceert als eerste bedrijf in de branche plantaardige vleesvervangers op basis van proteïnen uit Nederlandse veldbonen in de retail.

Prijsverschil vlees en vleesvervangers neemt af

Prijsverschil vlees en vleesvervangers neemt af

Het prijsverschil tussen vlees en vleesvervangers in de supermarkt nam de afgelopen vijf jaar af. Dat blijkt uit onderzoek van Questionmark naar de prijsontwikkelingen van de zes grote Nederlandse supermarkten. De supermarktonderzoeker deed het onderzoek in opdracht van ProVeg Nederland.

De Vegetarische Slager meest duurzame merk volgens Sustainable Brand Index

De Vegetarische Slager meest duurzame merk volgens Sustainable Brand Index

De Vegetarische Slager is dit jaar uitgeroepen tot het meest duurzame merk van Nederland, naar aanleiding van een onderzoek onder Nederlandse consumenten dat jaarlijks wordt gehouden door de Sustainable Brand Index, een onafhankelijk merkenonderzoek over duurzaamheid in Europa. Voor het eerst werd het merk aangewezen als Nederlandse winnaar in de categorie...