Marketing & sales

‘Gezond voedsel moet je niet gezond noemen’

Gezonde voeding

Mensen met weinig kennis over gezonde voeding maken gezondere keuzes als bij zo’n gezonde keuze een plaatje staat in plaats van een tekst die zegt dat die keuze gezond is. Mogelijk moet de promotie van gezonde voeding op de schop. Maak duidelijk dat het lekker is.

Door 

Twee Amerikaanse wetenschappers van Stony Brook University verdeelden 193 mannen en vrouwen, tussen de 18 en de 65 jaar, in twee groepen. De ene groep kreeg een plaatje van een fruitsalade te zien, de andere een beschrijving van die fruitsalade. De deelnemers moesten aangeven of de salade hen gezond leek en lekker. Al snel bleek, dat mensen die niet in de eerste plaats op gezondheidsaspecten letten vooral de smakelijke kant van de voedingsmiddelen belangrijk vonden. Gezondheidsbewuste mensen waren minder gevoelig voor die genotsaspecten. Volgens de onderzoekers hadden zij waarschijnlijk meer kennis over gezond eten omdat: “…hun voornaamste motivatie bij voedselkeuzes het gebruiken van gezond voedsel is.”

Het is waarschijnlijk beter om de smakelijke kant van gezond voedsel te benadrukken dan te hameren op de gezonde aspecten van dat voedsel, schrijven de onderzoekers die het experimentje deden. Het onderzoek verscheen in het wetenschappelijke tijdschrift Food Quality and Preference. De uitkomsten sluiten aan bij eerder onderzoek uit 2017, waarin groenten meer werden gewaardeerd wanneer zij met genotzuchtige termen werden beschreven. ‘Sweet ’n sizzlin, bijvoorbeeld. Gezond voedsel heeft, kortom, betere marketing nodig. Je moet duidelijk maken dat het lekker is in plaats van vertellen dat het zo gezond is.

Deel dit artikel

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *