'Kloof trotse producent en wantrouwige klant overbruggen'

12 januari 2015

Het nog te realiseren World Food Center (WFC) kan een rol spelen in het spanningsveld tussen de trotse agrofoodsector en de wantrouwige consument. Dat zei Onno Franse van WFC tijdens het nieuwjaarscafé Impact in 2015, op 8 januari in Den Haag.

Franse is programmadirecteur healthy living & environment bij Ahold en is tevens lid van de Raad van Toezicht van het World Food Center. Hij noemde de komst van het World Food Center vanwege dat spanningsveld een noodzaak. De groeiende kloof tussen de consument en zijn voedsel moet worden verkleind. Als de consument geen begrip en vertrouwen heeft, maakt hij ook geen bewuste keuzes en is er geen waardering voor de agrifoodsector. "In het WFC kan de totale agrifoodsector worden bekeken en beleefd en dat resulteert in meer waardering."

World Food Center

In het World Food Center, dat zal worden gebouwd in Ede in de Food Valley, wordt de vooraanstaande rol van Nederland in de wereldwijde voedselketens getoond. Er komt aandacht voor thema's als gezondheid, duurzaamheid, herkomst en innovatie. De focus ligt zowel op lokaal als internationaal. Het WFC richt zich zowel op consumenten als agrofoodsector zelf.

In het WFC kunnen bedrijven samen met overheid en wetenschap hun verhaal vertellen aan consumenten. Het WFC stimuleert de dialoog tussen burgers, maatschappelijke organisaties en de agrifoodsector. Ook educatie, bijvoorbeeld aan schoolklassen, krijgt een belangrijke plek. Bovendien komt er een supermarkt met directe verkoop aan consumenten en zijn er mogelijkheden voor het uittesten van nieuwe productconcepten.

PPS

Franse wees op het belang van samenwerking. Er is niet alleen voor de agrifoodsector en de wetenschap een rol weggelegd, maar ook voor de overheid en bouwbedrijven. Daarnaast is de input van game- en leisure-bedrijven nodig, ondernemingen die ervaring hebben op het gebied van 'experience'. "Het World Food Center moet een iconische plek worden waar beleving en interactiviteit centraal staan."

Franse riep de deelnemers op deel te nemen aan de publiek-private samenwerking (PPS), die in 2015 van start gaat. Taken van de PPS zijn het uitwerken van het WFC-concept en van de business case per bedrijf. Daarbij gaat het vooralsnog om een investering in tijd - enkele dagen per maand gedurende 1,5 jaar - en niet om een investering in geld. In deze fase worden per bedrijf of cluster van bedrijven workshops gehouden om de mogelijkheden uit te werken. De participanten bepalen samen met totaalconcept. Ook wordt er een exploitant gezocht.

In totaal is een investeringsbedrag nodig van circa 47 miljoen euro. De helft daarvan moet worden gefinancierd door overheden en middels subsidies. De gemeente Ede heeft inmiddels een bedrag van 5 miljoen euro gereserveerd.

Geïnteresseerden in deelname aan de PPS kunnen zich per e-mail melden op wfc@ede.nl.

Lees ook:

Altijd op de hoogte blijven?