11 foodbedrijven in KVK Innovatie Top 100

Award medaille_pexels

Foto: Pexels

De Kamer van Koophandel heeft de Innovatie Top 100 bekendgemaakt: een lijst van de 100 meeste innovatie bedrijven van Nederland in 2022. Op de lijst staan 11 bedrijven uit de food- en agrisector, waaronder Koppert Cress met Nederlandse vanille en Karma Kebab met 100% plantaardige kebab.

Panels van innovatie-experts maakten de selectie uit bijna 350 inzendingen voor een notering in de jaarlijkse KVK Innovatie Top 100. Alle nominaties zijn beoordeeld op impact voor de branche en samenleving, originaliteit, verkrijgbaarheid, gerealiseerde omzet en groeipotentie.

Deze 11 bedrijven uit de food- en agrisector staan in de Innovatie Top 100:

AgXeen BV met lichtvoetige autonome landbouwrobots die zelfstandig taken uitvoeren op basis van GPS, zodat de boer zich op andere aspecten van zijn bedrijf kan focussen. 

Aquamar Disinfection Products BV met de Pro-Vida nanobubbel generator voor glastuinbouw. Hiermee kan op eenvoudige wijze zuurstof toegevoegd worden aan water voor planten. 

Het nieuwe non-plastic Plantastiq van Cyclups Creation BV, dat is gemaakt van het restafval van graan en compleet bio-afbreekbaar is. 

Flikweert Vision Technologies BV met Quality Grader: een sorteermachine die in staat is om zelfstandig ongewassen aardappelen te sorteren op basis van kwaliteit. 

Groentegoed, maker van lekker en gezond beleg vol groente voor op brood, toast of als dip, zoals de Choco Pastinaak spread, een alternatief voor standaard zoet beleg, gemaakt van ruim 80% ‘verspilde’ Hollandse pastinaak. 

De innovatie Stikstofkraker Gazoo van JOZ BV en de bijbehorende separator, waarmee boeren organische mest kunnen omzetten in minerale mest. Hiermee wordt de stikstofuitstoot 80% verlaagd en kunnen boeren op eigen terrein vloeibare kunstmest produceren. 

Karma Kebab met 100% plantaardige kebab die is gemaakt van Hollandse knolselderij. 

Koppert Cress lanceerde begin dit jaar een exclusief assortiment aan Nederlandse premium kwaliteit Planifolia-vanille; een orchideeënsoort die pas na drie jaar peulen geeft. 

Verpakkingsvrije supermarkt Pieter Pot, de allereerste online supermarkt die op landelijke schaal boodschappen bezorgt in circulaire potten. 

Pixelfarming Robotics met Robot One, een autonome landbouwrobot voor gewasverzorging en onkruidbestrijding. 

The Waste Transformers, een bedrijf dat niet consumeerbaar voedselafval van bedrijven en gemeenschappen lokaal omzet in groene energie en natuurlijke meststoffen. 

Grown.bio

Op 30 november 2022 maakt een jury onder voorzitterschap van Ruud Koornstra de exacte notering van elk bedrijf in de KVK Innovatie Top 100 bekend. Dan is ook duidelijk welk bedrijf de nummer 1 positie van het Gelderse Grown.bio overneemt en zich een jaar lang het meest innovatieve mkb-bedrijf van Nederland mag noemen. De complete lijst vind je hier: www.kvkinnovatietop100.nl

Lees ook
Nieuwe eiwitverwerkingslijn helpt bedrijven bij de verwerking van nieuwe eiwitbronnen

Nieuwe eiwitverwerkingslijn helpt bedrijven bij de verwerking van nieuwe eiwitbronnen

Innovatieve eiwitbronnen zoals kikkererwten, soja, insecten, algen en zelfs bacteriën en schimmels zullen in de toekomst een grotere rol spelen binnen een gevarieerd voedingspatroon. Er ontbreekt echter nog kennis en procesexpertise om deze nieuwe soorten eiwitten succesvol te verwerken in voedingsproducten. Daar komt verandering in met de nieuwe eiwitverwerkingslijn...

Brabantse organisaties werken samen in Foodalliantie

Brabantse organisaties werken samen in Foodalliantie

Een aantal Brabantse organisaties bundelen hun krachten in een Brabantse Foodalliantie. Samen willen zij Noord-Brabant als duurzame en innovatieve foodregio verder op de kaart zetten en de impact van duurzame foodinitiatieven van ondernemers en onderwijs, overheden en maatschappelijke organisaties vergroten.

HAS green academy en Bamboo Brands ontwikkelen Consumer Behaviour Lab voor duurzaam voedsel

HAS green academy en Bamboo Brands ontwikkelen Consumer Behaviour Lab voor duurzaam voedsel

Het lectoraat Design Methoden in Food van HAS green academy gaat samen met Bamboo Brands een Consumer Behaviour Lab opzetten. Dit lab richt zich op het ontwikkelen van betrouwbare voorspellende methoden die studenten en professionals ondersteunen in het bedenken, ontwerpen en vermarkten van gezond en duurzaam voedsel voor consumensen.

Op de hoogte blijven van alles wat er speelt in de voedingsmiddelenindustrie?

 

Abonneren