Klant doet ‘suikerbommen’ in de ban

Consumenten laten producten met veel suiker vaker links liggen. Zo daalde de omzet van Coca-Cola in de Nederlandse supermarkten vorig jaar met 8,7 procent. Wicky van Refresco zag de omzet teruglopen met 11 procent, terwijl FrieslandCampina vorig jaar voor 10 miljoen euro minder aan zuivel (met name vla) verkocht.

Dat meldt de NOS op basis van de Merken Top 100 van IRI. Sinds 2012 loopt de verkoop van frisdranken in supermarkten terug, terwijl de verkoop van water in flessen juist groeit.

Coca-Cola geeft aan als antwoord een breder assortiment te voeren, dus ook producten met minder of geen suiker en kleinere verpakkingen.

'Minder lekker'

FrieslandCampina betwijfelt of de omzetdaling in vla door de suikerdiscussie komt. Het concern stelt dat toetjes zonder suiker nu eenmaal minder lekker zijn en dat suikervermindering daarom in stapjes wordt gedaan.

Suikerverlagingsprogramma

FrieslandCampina is in 2009 in Nederland gestart met een suikerverlagingsprogramma voor alle producten, van kinderproducten tot verwentoetjes. In een groot deel van die producten heeft het zuivelconcern in de afgelopen zes jaar het suikergehalte verlaagd met 7 tot 44 procent.

Omzetvermindering

Opvallend blijft volgens de NOS dat producenten van suikerhoudende producten hun supermarktomzet vorig jaar zagen teruglopen. Mona had te maken met een omzetvermindering van 10 procent, Roosvicee haalde zelfs -16 procent, suiker- en stroopfabrikant Van Gilse -11 procent en koekjesproducent Lu -8 procent.

Omzetstijging

Sterke omzetstijgers waren vorig jaar juist Zonnatura (+14 procent), Alpro (+7 procent) en Spa (+8,7 procent).

Lees ook:

Lees ook
Nieuwe CFO bij FrieslandCampina

Nieuwe CFO bij FrieslandCampina

Vanaf 1 mei 2021 betreedt Hans Janssen de positie van Chief Financial Officer bij FrieslandCampina. Janssen neemt het stokje over van Jaska de Bakker.

FrieslandCampina gaat voor 100% rPET

FrieslandCampina gaat voor 100% rPET

Binnenkort bestaan alle PET-flessen die FrieslandCampina maakt uit volledig gerecycled materiaal (rPET). Daarnaast krijgt het etiket een door de Research & Development-afdeling ontwikkelde 'ritssluiting', zodat je deze eenvoudiger kan verwijderen.

A-ware koopt melkpoedertorens van FrieslandCampina

A-ware koopt melkpoedertorens van FrieslandCampina

Zuivelbedrijf Royal A-ware is van plan de melkpoedertorens van FrieslandCampina in Aalter (België) over te nemen. Als het de partijen lukt een overeenkomst te sluiten, gaan de 40 medewerkers die bij het bedrijfsonderdeel werken mee naar A-ware.