AB InBev investeert miljoenen in onderzoek naar cannabisdrankjes

wiet

Brouwerijmultinational AB InBev gaat samenwerken met de cannabisproducent Tilray om onderzoek te doen naar cannabisdrankjes. AB InBev heeft interesse in niet-alcoholische dranken die de stoffen tetrahydrocannabinol (THC) en cannabidiol (CBD) bevatten.

Met het onderzoek willen de multinationals inzicht krijgen in de technische en commerciële mogelijkheden voor THC- en CBD-houdende dranken. “We vinden het fantastisch dat we de handen in elkaar slaan met AB InBev om te kijken hoe we lekkere cannabishoudende dranken kunnen ontwikkelen,” aldus CEO Brendan Kennedy van Tilray. De bedrijven zullen ieder 50 miljoen investeren in het onderzoek.

Canada

De samenwerking beperkt zich tot de Canadese dochterbrouwerij Labatt Breweries of Canada en de Canadese tak van Tilray, High park Company. Niet geheel toevallig, want in het Noord-Amerikaanse land is recreatief wietgebruik sinds oktober legaal. Dat zet de deur op een kier voor consumentenproducten waarin de psychoactieve stoffen van cannabis zijn verwerkt.

THC en CBD

Een van de stoffen waarop het onderzoek zich richt is THC, de belangrijkste psychoactieve stof in cannabis. Cannabidiol daarentegen is niet psychoactief, maar heeft een pijnverzachtende werking en vermindert mogelijk enkele negatieve effecten van THC. Ook Coca-Cola bleek eerder dit jaar al gesprekken te voeren met een Canadese wietteler. De frisdrankgigant zou vooral geïnteresseerd zijn in de stof cannabidiol als ingrediënt voor dranken die herstel en gezondheid bevorderen.

Lees ook
Coronacrisis raakt brouwerijen

Coronacrisis raakt brouwerijen

Sinds de start van de coronacrisis zien Nederlandse brouwerijen de omzet dalen. Zo ook in november. De bierverkoop was met 25,8 procent een stuk lager dan in november vorig jaar. De thuisconsumptie nam met 7,5 procent toe, maar de horeca nam met 92 procent af. Vereniging Nederlandse Brouwers maakt zich grote zorgen.

Gulpener wint Koning Willem I Plaquette voor Duurzaam Ondernemerschap

Gulpener wint Koning Willem I Plaquette voor Duurzaam Ondernemerschap

Gulpener Bierbrouwerij BV won 25 november de Koning Willem I Plaquette voor Duurzaam Ondernemerschap 2020. "Gulpener Bierbrouwerij staat voor duurzaamheid, ambitie en eerlijkheid en maakt deze visie waar door klimaatneutraal bier te produceren binnen hun familiebedrijf”, aldus de jury van de Koning Willem I Prijs.

Coca-Cola betreedt hard selzer-markt

Coca-Cola betreedt hard selzer-markt

Steeds meer drankenmerken lanceren een eigen hard seltzer. Ook Coca-Cola sluit zich hierbij aan. De frisdrankengigant introduceerde Topo Chico Hard Seltzer in september al op de Latijns-Amerikaanse markt. Nu volgen verschillende Europese landen, waaronder Nederland.