Alliantie Verduurzaming Voedsel overhandigt ‘Het klimaat op ons bord’ aan minister

Afbeelding-groepsfoto-Alliantie

Aalt Dijkhuizen, voorzitter van de Alliantie Verduurzaming Voedsel, overhandigde 12 maart het boekje ‘het klimaat op ons bord’ aan minister Carola Schouten van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit. Hierin presenteert de Alliantie aan de hand van negen thema’s de ambitie en acties van het bedrijfsleven om de voedselketen steeds verder te verduurzamen. CEO’s van ruim 60 bedrijven uit de hele keten waren aanwezig en gingen tijdens een diner in gesprek met minister Schouten over hun acties en ambities op het gebied van klimaat.

'Minder impact op klimaat'

Dijkhuizen lichtte tijdens het evenement in het Ouwehands Dierenpark in Rhenen de ambitie ‘Minder impact op klimaat in de hele keten’ van de Alliantie toe. “De Nederlandse agrifoodsector realiseert de laagste impact per kilogram voedsel op milieu, klimaat en biodiversiteit ... Dankzij nieuwe kennis en slimme technologie zijn er verdere verbeteringen mogelijk en ook nodig. Die moeten we met kracht oppakken met als ambitie te komen tot een klimaat neutrale productie en distributie van ons voedsel, inclusief het hergebruik van rest- en nevenstromen”.

De minister was onder de indruk dat volop wordt ingezet op de ambities die er liggen. Schouten: “Ieder bedrijf zal voor zich zelf de vertaalslag van de klimaatdoelstelling naar de praktijk moeten maken. Welke bijdrage kan je leveren en vooral  zorg dat jouw bedrijf nu al doet waar straks om wordt gevraagd.”

Van boer tot bord

In Nederland werkt de agrifoodketen, van boer tot bord, samen en maakt zich sterk voor zowel een steeds duurzamere als rendabele voedselketen. Het is de ambitie van de Alliantie om verduurzaming in de Nederlandse agrifoodketen te versnellen en het voedsel dat via supermarkt, horeca of catering aan de consument wordt aangeboden steeds duurzamer te produceren en te distribueren.

De Alliantie legt daarbij de lat steeds hoger. Dit gebeurt aan de hand van negen verduurzamingsthema’s, fact-based en op basis van zogenaamde 'duurzaamheidshotspots' in de keten. De Alliantie heeft samen met kennisinstellingen voor de belangrijkste grondstof- en productketens de hotspots in kaart gebracht waar de grootste verduurzamingsimpact te behalen is en welke stappen bedrijven kunnen zetten.

Alliantie Verduurzaming Voedsel

De Alliantie Verduurzaming Voedsel is een samenwerkingsverband van de Land- en Tuinbouw Organisatie Nederland (LTO Nederland), de Nederlandse Vereniging Diervoederindustrie (Nevedi), de Federatie Nederlandse Levensmiddelen Industrie (FNLI), het Centraal Bureau Levensmiddelenhandel (CBL), de Vereniging Nederlandse Cateringorganisaties (Veneca) en Koninklijke Horeca Nederland (KHN) om de voedselketen te verduurzamen. Meer informatie over de Alliantie: .

 

Lees ook
Unilever stelt nieuwe klimaatdoelen

Unilever stelt nieuwe klimaatdoelen

Deze week maakte Unilever een reeks nieuwe duurzaamheidsplannen en targets bekend. Het bedrijf belooft dat al hun producten in 2039 klimaatneutraal zullen zijn. In 2023 moet de toeleverketen volledig ontbossingsvrij zijn. Daarnaast wil Unilever in de komende tien jaar programma's voor water-rentmeesterschap invoeren op 100 locaties in gebieden met...

Europeanen onderschatten impact van hun eetpatroon

Europeanen onderschatten impact van hun eetpatroon

De meeste Europese consumenten denken dat hun eetpatroon weinig impact heeft op het milieu. Dat blijkt uit een enquête over duurzaam eten van de Europese consumentenorganisatie BEUC. Dat terwijl een groot deel van de consumenten wel zegt rekening te houden met de duurzaamheid van hun voedsel. BEUC onderzocht via een enquête de mening van...

Omzet voedsel met duurzaamheidskeurmerk groeit als kool

Omzet voedsel met duurzaamheidskeurmerk groeit als kool

In 2019 werden verhoudingsgewijs veel meer producten met een duurzaamheidskeurmerk verkocht ten opzichte van 2018. Dat blijkt uit de Monitor Keurmerken Retail van onderzoeksbureau IRI, schrijft het Financieele Dagblad.