Alpro verlaagt suikergehalte

Alpro gaat het suikergehalte in de producten verder verlagen. Tegen 2018 moet er 12,5 procent minder suiker in de dranken zitten dan nu.

Dat staat in het duurzaamheidsrapport van Alpro. "Onze Alpro drinks met een smaakje bevatten 30 procent minder suikers dan de meeste melkdranken met een fruit-/chocoladesmaak. Tussen 2008 en 2014 hebben wij de hoeveelheid suiker in ons volledige assortiment met 12 procent verminderd. We streven ernaar om dat percentage tegen 2018 nog eens met 12,5 procent te reduceren", zegt Simone Broxks, voedingsdeskundige bij Alpro Nederland. Alpro stelt bovendien dat in de toekomst 70 procent van de producten arm zal zijn aan verzadigde vetten.

Duurzaamheid

In het duurzaamheidsrapport wordt verder aandacht besteed aan het streven de CO2-uitstoot te verminderen, het waterverbruik te verlagen en duurzaam gebruik te maken van grondstoffen. Alpro blijft kiezen voor niet-genetisch gemanipuleerde soja. Het bedrijf stelt aanzienlijke stappen te zetten op weg naar lokale sojateelt. In 2016 komt al meer dan 50 procent van de soja uit Europa. In Nederland werd in 2015 al 400 ton lokale soja geteeld en verwerkt in plantaardige voeding.

Lees ook:

 
Lees ook
'Suikerrijk voedingspatroon in kindertijd leidde tot obesitas op latere leeftijd’

'Suikerrijk voedingspatroon in kindertijd leidde tot obesitas op latere leeftijd’

De obesitasepidemie onder volwassenen zou het resultaat kunnen zijn van veranderingen in het voedingspatroon die tientallen jaren geleden plaatsvonden. Dat suggereren onderzoekers van de universiteit van Tennessee, Knoxville in een nieuwe studie gepubliceerd in het wetenschappelijke tijdschrift Economics and Human Biology. De overconsumptie...

Meer suiker in snoeprepen dan 25 jaar geleden

Meer suiker in snoeprepen dan 25 jaar geleden

Snackproducenten staan onder grote druk de hoeveelheid zout en suiker in hun producten te verlagen. Maar verschillende chocoladerepen zijn in de afgelopen vijfentwintig jaar juist zoeter geworden, ontdekten Britse onderzoekers. Onderzoekers van Queen Mary University in Londen vonden informatie over de formulering van (in Groot-Brittannië verkochte)...

Herformulering bakkerijproducten volledig uitgeplozen

Herformulering bakkerijproducten volledig uitgeplozen

Subtiele verschillen in de ingrediënten en het bakproces bepalen of iets als zachte cake of krokant koekje uit de oven komt. Wageningen Universiteit & Research dook diep in de natuurkunde en weet nu aan welke knoppen je bij bakkerijproducten moet draaien om bijvoorbeeld suiker, vet of zout te reduceren. Een flink deel van de consumenten zal...