Barcode wint terrein bij online verkopen

Bij het online verkopen van producten in webwinkels wordt steeds vaker een barcode gebruikt. Nieuwe online aanbieders leveren dan ook de belangrijkste groei in het aantal GS1 deelnemers. Dat staat in het GS1 Nederland Jaarplan 2017+.

Vanwege de hoge implementatiegraad staan de identificatiestandaarden in de belangstelling van bedrijven als Google, eBay maar ook van Bol.com en Amazon, stelt GS1 Nederland.

Fouten in codes

Toch gaat het bij het gebruik van GS1 barcodes (EAN codes) door online bedrijven nog wel eens fout, stelt de organisatie. Zo gebruiken sommige online aanbieders meerdere GS1 codes voor hetzelfde product.

Anderzijds wordt een GS1 code soms ook gebruikt voor verschillende producten. Dat maakt dat er volgens GS1 meerdere digitale 'waarheden' over één product bestaan.

Waterdichte identificatie

De invloed van data op bedrijfsprocessen wordt groter. Volgens GS1 zou het GS1 codesysteem daarbij hét waterdichte identificatiesysteem van goederen in zowel de fysieke als virtuele (online) wereld moeten zijn.

"GS1 Data Source zou het industrie-breed gedragen knooppunt moeten zijn voor het uitwisselen van productdata, digital assets en keteninformatie.” Op deze manier krijgen industrie, handel en consumenten de juiste informatie.

Europese afstemming

Standaarden worden steeds meer internationaal ingezet. Lokale ‘afwijkingen’ worden steeds kritischer beoordeeld omdat dit (onnodige) kosten met zich meebrengt voor Nederlandse bedrijven. “Daarom zijn we meer en meer actief om de Europese afstemming op het gebied van standaardisatie te bevorderen en vergroten.”

GS1 zet in op innovatie "door de belangrijkste vernieuwingen op het gebied van duurzaamheid, traceerbaarheid en omnichannel te ondersteunen met relevante standaarden en kleinschalige implementaties".

Lees ook:

 
Lees ook
CSM Ingredients presenteert eerste duurzaamheidsverslag

CSM Ingredients presenteert eerste duurzaamheidsverslag

CSM Ingredients, innovatie- en productiebedrijf van food tech ingrediënten, presenteert een nieuwe benadering van duurzaamheid met zijn “Thrive for Impact”-plan. Met dit plan wil het bedrijf een verantwoorde manier van zakendoen waarbij de maatschappij en planeet centraal staan bevorderen. Daarvoor presenteert CSM Ingredients zijn eerste duurzaamheidsverslag...

Nieuwe Warenwetbesluit Meel en Brood 1 juli van kracht

Nieuwe Warenwetbesluit Meel en Brood 1 juli van kracht

Het nieuwe Warenwetbesluit Meel en Brood gaat vanaf vrijdag 1 juli van kracht. Daarmee kan de consument voortaan aan de naam van het brood direct zien om welk soort brood het gaat: wit, bruin of volkoren.

BENEO neemt het Nederlandse bedrijf Meatless over

BENEO neemt het Nederlandse bedrijf Meatless over

Ingrediëntenproducent BENEO neemt het Nederlandse bedrijf Meatless over. Het management van Meatless, gevestigd in Goes, blijft na de overname in functie. Meatless produceert ingrediënten die gebruikt worden in plantaardige alternatieven voor vlees en vis.