Bavaria wint kort geding om slogan
Bavaria heeft het kort geding gewonnen dat de brouwer had aangespannen tegen Yourhosting. Inzet was de slogan ‘Zo. Nu eerst naar de cloud’, dat te veel zou lijken op ‘Zo. Nu eerst een Bavaria’.
De rechtbank in Den Haag stelde Bavaria in het gelijk. De rechter oordeelt dat Bavaria auteursrechten heeft op de slogan ‘Zo, nu eerst ‘n Bavaria’ en later ‘Zo. Nu eerst een Bavaria’.
Woordmerken
De eerste Bavaria-slogan is in 1985 in opdracht van de bierbrouwer ontwikkeld door een reclamebureau. Bavaria heeft zijn slogans laten vastleggen als woordmerken.
Yourhosting uit Zwolle biedt onder meer clouddiensten aan en gebruikte de cloud-slogan om reclame te maken voor deze diensten.
Bavaria had Yourhosting eerst gesommeerd te stoppen met het gebruik van ‘Zo. Nu eerst naar de cloud’, maar het hostingbedrijf weigerde. Hierop stapte de bierfabrikant naar de rechter.
Originaliteit
Directeur Bart Carlier van Yourhosting reageert op nu.nl dat de uitspraak niets zegt over de schending van de merkrechten van Bavaria. Het heeft volgens hem betrekking op de originaliteit van een deel van de slogan. “We verschillen hierover van mening.”
"Het doel van onze campagne is nooit geweest om Bavaria te schaden, maar om de link te leggen tussen Yourhosting en de cloud. Dat zullen we blijven doen, met slogans als 'To cloud or not to cloud'."
Lees ook:
Altijd op de hoogte blijven?
Meer over
Lees ook
Checklist voor verantwoorde duurzaamheidsreclames gelanceerd
BvA netwerk van merkleiders lanceert de Gids voor Duurzaamheidsclaims met bijbehorende Checklist. Met deze gids wil bvA marketeers en hun bureaus ondersteunen bij het maken van verantwoorde reclame op het gebied van duurzaamheid.
Foodwatch: Onvoldoende bescherming tegen negatieve invloed van reclames voor voedingsmiddelen
Consumenten in Nederland worden onvoldoende beschermd tegen de negatieve invloed van reclames voor voedingsmiddelen, zegt voedselwaakhond Foodwatch. De organisatie presenteert hierover een nieuw rapport dat is uitgevoerd door onderzoeksbureau Panteia. In het rapport ‘Regulering van reclame voor voedingsmiddelen’ trekt Foodwatch de conclusie dat door...
Sancties tegen snoepreclames
De Europese Commissie moet met wetgeving komen om kinderen te beschermen tegen reclame voor ongezonde voeding. Daarvoor pleiten 10 Europese consumentenorganisaties, waaronder de Consumentenbond.