BEUC: Voedseletikettering moet campagnethema zijn voor Europese verkiezingen

Nutriscore

De Europese consumentenorganisatie BEUC dringt er bij beleidsmakers op aan tijdens de Europese verkiezingscampagnes ook aandacht te besteden aan voedseletiketten, meldt FoodNavigator. Voedingslabels moeten ‘de gezonde keuze de makkelijke keuze maken’ voor consumenten teneinde de obesitasepidemie een halt toe te roepen. 

Door de Foodlog-redactie 

Consumenten nemen hun aankoopbeslissingen in een paar seconden. Daarom moet het voor consumenten in een oogopslag duidelijk zijn welke producten gezond zijn, vindt BEUC. De huidige etikettering bestaat uit moeilijk te interpreteren informatie op de achterkant van voedselverpakkingen. Een front-of-pack label (FOP) met kleurcodering, zoals het voedselstoplicht NutriScore, helpt consumenten beter om de voedingswaarde van voedselproducten te bepalen. 

Volgens BEUC zijn de aankomende Europese verkiezingen bepalend. De nieuwe beleidsmakers bepalen namelijk de toekomstige koers van de EU. De consumentenorganisatie roept politieke partijen daarom op om van consumentenkwesties, zoals voedingslabels, een belangrijk campagnethema te maken. 

Edit: Op EVMI schreven we vorige maand dat ze in België al een stapje verder zijn met de invoering van een voedselkeuzelogo. De NutriScore werd daar gepromoot onder voedingsmiddelenproducenten.

 

Lees ook
Nutri-Score op producten van Nestlé en Ahold Delhaize

Nutri-Score op producten van Nestlé en Ahold Delhaize

Voedingsconcern Nestlé voert straks op 7.500 producten (waaronder pizza en chocolade) de Nutri-Score. Ook op de KitKat en Maggiblokjes dus, schrijft het Algemeen Dagblad. Nestlé voegt zich daarmee in de groeiende groep consumentenorganisaties en bedrijven die Nutri-Score graag als uniform voedselkeuzelogo zien binnen de...

Europeanen onderschatten impact van hun eetpatroon

Europeanen onderschatten impact van hun eetpatroon

De meeste Europese consumenten denken dat hun eetpatroon weinig impact heeft op het milieu. Dat blijkt uit een enquête over duurzaam eten van de Europese consumentenorganisatie BEUC. Dat terwijl een groot deel van de consumenten wel zegt rekening te houden met de duurzaamheid van hun voedsel. BEUC onderzocht via een enquête de mening van...

EU-breed voedselkeuzelogo niet verplicht

EU-breed voedselkeuzelogo niet verplicht

In de farm-to-fork strategie van de Europese Commissie zit geen verplicht voedselkeuzelogo. Dat maakte voedselveiligheidscommissaris Stella Kyriakides afgelopen maandag bekend aan het Europese Parlement, zo schrijft Euractiv.