Bier wordt dubbel zo duur

Aan het eind van deze eeuw is bier mogelijk schaars en duur door tegenvallende gerstoogsten. Die voorspelling wordt gedaan door een klimaatwetenschapper, een landbouwexpert en een econoom die bij een biertje de koppen bij elkaar staken en een gezamenlijk onderzoek begonnen. Het onderzoek verscheen in Nature Plants.

Ieder voegde een eigen rekenmodel toe. De klimaatwetenschapper bekeek hoe de wereld er in 2100 uit zou zien volgens de klimaatscenario’s van het IPCC. Daarna rekende de landbouwexpert uit wat de droogte, de hitte en de extreme regen betekenen voor de gerstoogst. De econoom becijferde de invloed van de lagere oogsten op de handelsprijzen van gerst.

Wereldwijd gaat een zesde van de gerstoogst naar de bierproductie. Bier is weliswaar de meest gedronken alcoholische drank ter wereld, maar als er schaarste ontstaat zullen producenten hun gerst eerder inzetten voor veevoer dan voor een 'luxeproduct' als bier. Uit het onderzoek blijkt dat de verslechterende omstandigheden 3 tot 16% minder gerst zullen opleveren. Dat zal een onevenredig groot negatief effect hebben op de bierconsumptie, becijferden de wetenschappers. Ze komen uit op een wereldwijde daling van de bierconsumptie van 16%. Dat is net zoveel als in een jaar in Amerika gedronken wordt.

Ook de bierprijs gaat - regionaal - hevig schommelen. In Tsjechië en Polen, waar het bier nu nog goedkoop is, zal in een slecht jaar de bierprijs zo'n 7 keer over de kop gaan. In Ierland wordt een biertje twee keer zo duur.

De wetenschappers onderkennen zelf dat de prijs van een biertje wellicht niet het meest verontrustende aspect van klimaatverandering is. Maar de boodschap dat "klimaatgerelateerde weersextremen de beschikbaarheid en economische toegankelijkheid van bier in gevaar kunnen brengen" heeft waarschijnlijk meer impact dan al die abstracte klimaatrapporten over die levensbedreigende halve graad meer of minder.

Bron: Foodlog

Altijd op de hoogte blijven? 

Neem een abonnement
  
Lees ook
ABN AMRO: Druk op bestedingen remt herstel drankenindustrie

ABN AMRO: Druk op bestedingen remt herstel drankenindustrie

De productie van de drankenindustrie ligt weer boven het niveau van 2019. Veel producenten zijn nog niet over de klap van de coronacrisis heen, terwijl er een nieuwe uitdaging voor de deur staat: dalende consumentenbestedingen. Dat meldt ABN AMRO in de Sectorprognose Food.

CBS: mkb berekent kostenstijgingen door aan klant

CBS: mkb berekent kostenstijgingen door aan klant

Veel ondernemers in het mkb kunnen niet anders dan de stijgende kosten voor onder andere energie en grondstoffen doorbereken aan de klant.

Pop-uprestaurant Solidaridad vertelt de bittere verhalen achter zoete ingrediënten

Pop-uprestaurant Solidaridad vertelt de bittere verhalen achter zoete ingrediënten

Solidaridad start met een nieuwe campagne om consumenten bewuster te maken over de producten die zij consumeren. Deze campagne opende maandag 7 november met het pop-up toetjesrestaurant BitterSweet in circulair restaurant Circl in Amsterdam. Chef Max Ferrari Scanarotti stelde een speciaal 4-gangen desserts-only menu samen, met een focus op ingrediënten...