Bionext presenteert tienpuntenplan en trendrapport aan minister Schouten

Beeld: Unsplash

Bionext, de ketenorganisatie voor de biologische landbouw, overhandigt het trendrapport over 2019 aan minister Schouten. Daarnaast presenteert de organisatie tien voorstellen die de biologische landbouw in Nederland moet helpen groeien.

Bionext stelt dat de groei van de biologische landbouw en de verkoop van biologische producten in Nederland stagneert. Dit is volgens de organisatie een slechte ontwikkeling en verwijst naar de Europese Green Deal, die streeft naar 25% biologische landbouw. Het biologische landbouwareaal bedraagt nu bijna vier procent. Dit is lager dan het Europees gemiddelde van bijna acht procent. De groei die op dit moment plaatsvindt, komt met name door de uitbreiding van bestaande biologische bedrijven. Het aantal nieuwe biologische bedrijven stagneert. Ook het marktaandeel biologisch in de supermarkt groeit weinig. Voor de meeste consumenten (68%) is de hoge prijs de voornaamste reden dat ze niet meer biologisch eten kopen.

Tien punten

Om de Europese doelstelling van 25% biologisch areaal te halen, stelt de organisatie tien beleidspunten voor aan minister Schouten. Een deel werd al eerder bekend gemaakt. De tien punten:

  • Publieksvoorlichting over de betekenis en waarden van de biologische landbouw
  • Geen BTW op biologische producten om de vraag te stimuleren
  • Implementatie van ‘true cost accounting’
  • Publiek gefinancierde maaltijden moeten in 2026 biologisch zijn
  • Het wegnemen van barrières voor boeren die twijfelen om biologisch te gaan werken
  • Biologische landbouw moet andere beleid krijgen dan regulieren landbouw, met name op het gebied van stikstof en fosfaat
  • Hectare ondersteuning voor ecosysteemdiensten
  • Pachtbeleid dat inzet op langdurig en duurzaam grondgebruik
  • Het uitblijven van patent op natuurlijke eigenschappen en beleid dat biologische landbouw gentech-vrij houdt
  • 25% van publiek onderzoeksbudget naar biologische landbouw en voeding

Bron: Bionext

Lees ook
Trends in verpakkingsland

Trends in verpakkingsland

Een verpakking is allang niet meer slechts een functioneel omhulsel van een product. Consumenten proeven met hun ogen, dus het is zaak eruit te springen in het schap én online. Hoe doe je dat in deze tijd? Een verpakking ontwerpen is een samenspel tussen de bescherming van het product, distributiegemak, kosten, duurzaamheid en aandacht trekken...

Bionext wil afschaffing BTW op biologische producten

Bionext wil afschaffing BTW op biologische producten

Bionext geeft begin september een tienpuntenplan aan minister Carola Schouten, zo meldt nieuweoogst. De maatregelen in dit plan moeten het aanbod en de vraag van biologisch voedsel stimuleren. Zo kan Nederland zich houden aan de Europese boer-tot-bordstrategie.

Henk en Bart Schellekens nemen Bon Vivant over

Henk en Bart Schellekens nemen Bon Vivant over

Sinds 1987 verzorgt de coöperatie Bon Vivant de in‐ en verkoop van scharrel‐ en biologisch vlees in Nederland. De coöperatie gaat nu verder onder leiding van Henk en Bart Schellekens. Zij willen de consument het meest diervriendelijke, gezondste en kwalitatief beste vlees van Nederlandse bodem bieden.