Boek belicht 70 jaar voedingsvoorlichting

DEN HAAG - Het nieuwe boek ‘Van Schaarste naar Overvloed’ van het Voedingscentrum laat zien hoe voedselvoorlichting de laatste decennia is veranderd. Het boek is uitgegeven ter gelegenheid van  de pensionering van Boudewijn Breedveld, die sinds 1986 als manager Kennis en adjunct-directeur van het Voedingscentrum heeft bijgedragen aan de voedingsvoorlichting in Nederland.

De toonzetting in de jaren 50 was erg vermanend. In een vouwblad voor de alleenwonende, werkende vrouw stond dat zij ‘naast het moeten zorgen voor haar kleding en uiterlijk, bloemen en planten en vaak ook voor het onderhoud van haar kamer’, de voeding niet in het gedrang mag laten komen: ‘heel begrijpelijk, maar toch verkeerd’. Tegenwoordig richten de voorlichters zich op het duiden van wetenschap, zodat de kritische consument goed geïnformeerd zijn eigen keuzes kan maken.

Complexe boodschap

Die voorlichtingsboodschap wordt steeds ingewikkelder, stelt het Voedingscentrum. Was het in de Tweede Wereldoorlog nog alleen zaak om te zorgen dat iedereen genoeg eten had, tegenwoordig leven we in overvloed en moeten mensen juist leren omgaan met verleidingen. Daarnaast houdt het Voedingscentrum in zijn voorlichting rekening met factoren als duurzaamheid, eerlijke handel, dierenwelzijn, gezondheid, budget, het voorkomen van voedselverspilling, en niet te vergeten smaak.

Lees ook:

Lees ook
Interview: van Unilever naar Voedingscentrum

Interview: van Unilever naar Voedingscentrum

Mensen informeren over en aanzetten tot de keuze voor gezonde en duurzame voeding. Dat is het doel van het Voedingscentrum. Directeur Gerda Feunekes, opgeleid als voedingswetenschapper, houdt zich al jaren bezig met het onderwerp. Hoe zijn mensen te verleiden tot de keuze voor gezonde en duurzame voeding? En welke invloed heeft de omgeving daarbij? Voor...

De Kleine Keuken reageert op Gouden Windei

De Kleine Keuken reageert op Gouden Windei

De jaarlijkse Foodwatch-‘prijs’ voor meest misleidende product ging naar De Kleine Keuken, voor hun chocopasta voor baby’s. Het bedrijf reageert via een persbericht op de aantijging. De chocopasta is niet misleidend, beweert de producent, want het is een veel minder ongezond alternatief voor reguliere chocoladepasta. De Kleine Keuken...

BEUC aan Europese Commissie: bescherm consumenten tegen acrylamide

BEUC aan Europese Commissie: bescherm consumenten tegen acrylamide

Tien consumentenorganisaties, waaronder de Nederlandse Consumentenbond, hebben onderzocht hoeveel acrylamide er in ons eten zit. Te veel, concluderen ze. De overkoepelende consumentenorganisatie BEUC adviseert bindende maxima en meer duidelijkheid naar consumenten. In de herfst van 2018 hebben tien consumentenorganisaties, verspreid over Europa, producten...