Chefkok ontwikkelt app voor mensen met smaakverlies

Smaakpupil

Chefkok Michael van ’t Hoff lanceert de app Smaakpupil, een methode voor mensen die last hebben van smaakverlies. Via deze app krijgen zij advies over het toevoegen van smaakmakers aan de maaltijd, die helpen bij verbetering van de smaakprikkels en eetlust.

De app is bedoeld voor mensen die kampen met smaakverlies door ziekte, medische behandeling of ouderdom. Door een persoonlijk profiel in een mobiele app in te vullen, krijgen zij bij iedere maaltijd een advies om smaak, geur of mondgevoel toe te voegen. Dit gebeurt op basis van persoonlijke voorkeuren, gestel, ziektebeeld, dieet en allergieën.

Experimenteren met maaltijden

Van ’t Hoff werkte op de afdeling oncologie in het Ikazia Ziekenhuis in Rotterdam. “Om patiënten met smaakverlies te helpen het plezier in eten terug te vinden, begon ik te experimenteren met het toevoegen van verschillende smaakmakers aan de maaltijden. Ik merkte dat door het toevoegen van een nieuwe smaakprikkel, geur of structuur aan de maaltijd de smaakbeleving van de patiënten vooruitging, de eetlust verbeterde en men gezonder ging eten,” vertelt hij in een persbericht.

Onderzoekspanel

Met behulp van het strategisch bureau Doordacht uit Bodegraven ontwikkelde hij deze methode tot het hulpmiddel Smaakpupil, dat individueel gebruikt kan worden maar ook op grotere schaal is toe te passen in zorginstellingen. Op dit moment zoekt de ontwikkelaar mensen voor een onderzoekspanel, die na een intake individueel aan de slag gaan met de methode en hun ervaringen willen delen. Inschrijven hiervoor kan tot 31 januari op smaakpupil.nl.

 

Altijd op de hoogte blijven? 

Neem een abonnement
  
Thema's
Lees ook
Happ vindt nieuwe CEO in Divya Gautam

Happ vindt nieuwe CEO in Divya Gautam

Per 1 maart 2021 is Divya Gautam de nieuwe CEO van Happ. Met de komst van Gautam werkt het consumentenplatform verder aan de vorm en internationale uitbreiding.

'Nudging' beïnvloedt supermarktbezoeker

'Nudging' beïnvloedt supermarktbezoeker

Tilburg University en mobiele app-ontwikkelbureau Nakko doen samen onderzoek naar de keuzes van consumenten in het aankoopproces van producten. De eerste resultaten laten zien dat 'in store nudging' ervoor zorgt dat klanten voor gezondere producten kiezen.

Over smaak  valt wel te twisten

Over smaak valt wel te twisten

We weten veel te weinig over smaak. Onze kennis over bereidingswijzen holt achteruit. En met de schaalvergroting in de landbouw is in de afgelopen decennia ook nog de smaak van landbouwproducten achteruitgegaan. Dat betoogt smaakprofessor Peter Klosse. “We zijn met z’n allen voedselanalfabeet en dat vinden heel veel mensen prima.” Smaakprofessor...