Van Dam wint HAS FoodManship Award

evelinevandam

Eveline van Dam is de grote winnaar geworden van de HAS Food Experience 2017. De vierdejaars studente Food Innovation bleek maar liefst 3 keer in de prijzen te vallen bij de uitreiking van de FoodManship Awards.

De prijzen werden uitgereikt tijdens de HAS Food Experience bij HAS Hogeschool in Den Bosch. Op deze dag toonden 165 studenten in 106 innovatieve projecten wat ze in huis hadden.

Van Dam ontving 2 prijzen voor haar individuele project Provito (voor de categorieën Factory en Forward) en 1 keer in een groepsopdracht met het project Purée.

Kauw- en slikproblemen

Provito biedt een nieuwe techniek als oplossing voor mensen met kauw- en slikproblemen, die toch graag vlees willen eten. “Eveline pakt met haar project Provito een maatschappelijk probleem aan door vlees makkelijker eetbaar te maken”, aldus de vakjury. “Deze techniek heeft een enorme potentie en veel meer toepassingsmogelijkheden.”

Purée won in de categorie Play met een concept voor verse aardappelpuree gecombineerd met wereldse smaken in een eigentijds jasje.

Alle prijswinnaars op een rij

Rewind (doordenken van processen, kwaliteit en ingrediënten): Project MariaMonkeys, van Florine Stroo, Niek Monden, Martin Oostveen en Marloes Willemsen.

Play (product-, verpakking- en marktontwikkeling van bestaande producten): Puuré, ontdek de wereld van pure smaken, van Nienke Grisel, Ilona Thijssen, Eveline van Dam en Eva Botter.

Forward (nieuwe product-, verpakking- en marktontwikkeling bezien vanuit consumentperspectief): Provito van Eveline van Dam.

Next (studenten hebben een visie gevormd over de toekomst): Future of Farming 2030 van Joran Holtes en Joey Swinkels.

Machinery: Nobel van Gerrit van Veen.

Ingredients: Happy Belly van Lisanne Rijs.

Factory: Provito van Eveline van Dam.

Retail: Fishless & Chips van Chiara Marino.

Publieksprijs: Stay van Alicia Peters.

Alle winnaars ontvangen onder meer een gratis abonnement op een van de foodvakbladen, waaronder vakblad EVMI.

Lees meer over de prijswinnende concepten en de HAS Food Experience in EVMI nummer 1. Deze verschijnt op 14 februari.

Lees ook:

Lees ook
Foodvalley NL belangrijke speler in nieuw wereldwijd netwerk Food Innovation Hubs

Foodvalley NL belangrijke speler in nieuw wereldwijd netwerk Food Innovation Hubs

Foodvalley NL wordt de leidende Europese Hub in een nieuw, wereldwijd netwerk van Food Innovation Hubs dat wordt gekatalyseerd en ondersteund in Afrika, Latijns-Amerika en Azië. De samenwerking werd vandaag officieel aangekondigd tijdens Bold Actions for Food as a Force for Good, een pre-event in aanloop naar de VN-top over voedselsystemen in 2021.

Circulaire oplossing voor mosselschelpen

Circulaire oplossing voor mosselschelpen

In Nederland gooien we jaarlijks zo'n 20 miljoen kilo lege mosselschelpen weg. Ontwerpster Marita Sauerwein ontwikkelde een circulaire methode waarmee deze schelpen hergebruikt kunnen worden.

Cocreatie: meer dan een buzzword

Cocreatie: meer dan een buzzword

Cocreatie is populair. Het psychologisch aspect ervan heeft zelfs een populaire naam: het IKEA-effect. In 2011 toonde wetenschappelijk onderzoek bij deze retailer aan dat we een product waaraan we zelf een bijdrage hebben geleverd, waardevoller vinden. Er zijn talloze voorbeelden op consumentenniveau. Maar ook eerder in de keten komt cocreatie volop...