Diabetes Fonds start campagne 'Halve maatregelen' tegen suiker in producten

suiker

Het Diabetes Fonds startte 9 oktober de campagne Halve maatregelen. Het fonds wil dat het suikergehalte in producten omlaag gaat zodat consumenten makkelijker een gezonde keuze kunnen maken. Ze roepen de voedingsindustrie en supermarkten op om hierin hun verantwoordelijkheid te nemen.

Uit onderzoek van het RIVM en de NVWA blijkt dat het suikergehalte in producten de afgelopen jaren niet is gedaald. Dit terwijl de industrie daar wel beloftes over deed. Hanneke Dessing, directeur van het Diabetes Fonds, wijst erop dat veel consumenten wel gezond willen eten maar dat misleidende verpakkingen dit lastig maken. "De consument staat er alleen voor en komt niet verder dan halve maatregelen, zoals de schappen met zoete snacks vermijden, toetjes delen of sap aanlengen met water”, aldus Dessing.

3-puntenplan

Dessing roept de industrie en supermarkten op om zich te houden aan het 3-puntenplan van het Diabetes Fonds. Dit betekent:

  1. 30 procent minder suiker in producten.
  2. Een groter aanbod van gezonde producten.
  3. Meer schapruimte voor suikerarm én suikervrij.

Volgens het Diabetes Fonds wil 85 procent van de consumenten dat de industrie dit plan volgt. Om dit te benadrukken naar industrie is het Fonds een online petitie gestart. Dit moet er voor zorgen dat de industrie snel actie onderneemt.

Consumenten

Naast de voedingsindustrie en supermarkten wil het Diabetes Fonds ook de consument bereiken met de campagne. Consumenten moeten zich meer bewust worden van de gevolgen van een te hoge suikerinname. Dessing: “50 procent van de mensen in ons land heeft overgewicht, met een verhoogde kans op diabetes type 2 en alle consequenties van dien. Meer dan 1 miljoen Nederlanders heeft inmiddels diabetes type 2 en dat aantal groeit met 1100 per week.”

?time_continue=1&v=g_QocicEwQo

Lees ook:

     
Lees ook
Aanpassingen Nutri-Score positief volgens expert ING

Aanpassingen Nutri-Score positief volgens expert ING

Tegen het einde van 2022 worden de criteria voor het voedingslabel Nutri-Score strenger. De rekenmethodiek krijgt een update waardoor ongezonde producten geen A of B-score meer krijgen. Ceel Elemans, sector specialist Food bij ING, reageert op dit bericht van EVMI. “Consument maakt met verbeterde Nutri-Score makkelijker gezondere voedingskeuzes.”

Consument betaalt meer voor boodschappen in de supermarkt

Consument betaalt meer voor boodschappen in de supermarkt

De consument betaalt gemiddeld 18,5 procent meer voor de boodschappen in de supermarkt dan 11 maanden geleden. Dat blijkt uit onderzoek van GfK, meldt NOS.

Plastic handgrepen multiverpakkingen frisdrank verdwijnen

Plastic handgrepen multiverpakkingen frisdrank verdwijnen

De plastic handgrepen van multiverpakkingen frisdrank en water in de supermarkt gaan verdwijnen. Albert Heijn, Jumbo, Coca-Cola in Nederland, en Vrumona hebben besloten om hier mee te stoppen.

Op de hoogte blijven van alles wat er speelt in de voedingsmiddelenindustrie?

 

Abonneren