Diabetes Fonds start campagne 'Halve maatregelen' tegen suiker in producten

suiker

Het Diabetes Fonds startte 9 oktober de campagne Halve maatregelen. Het fonds wil dat het suikergehalte in producten omlaag gaat zodat consumenten makkelijker een gezonde keuze kunnen maken. Ze roepen de voedingsindustrie en supermarkten op om hierin hun verantwoordelijkheid te nemen.

Uit onderzoek van het RIVM en de NVWA blijkt dat het suikergehalte in producten de afgelopen jaren niet is gedaald. Dit terwijl de industrie daar wel beloftes over deed. Hanneke Dessing, directeur van het Diabetes Fonds, wijst erop dat veel consumenten wel gezond willen eten maar dat misleidende verpakkingen dit lastig maken. "De consument staat er alleen voor en komt niet verder dan halve maatregelen, zoals de schappen met zoete snacks vermijden, toetjes delen of sap aanlengen met water”, aldus Dessing.

3-puntenplan

Dessing roept de industrie en supermarkten op om zich te houden aan het 3-puntenplan van het Diabetes Fonds. Dit betekent:

  1. 30 procent minder suiker in producten.
  2. Een groter aanbod van gezonde producten.
  3. Meer schapruimte voor suikerarm én suikervrij.

Volgens het Diabetes Fonds wil 85 procent van de consumenten dat de industrie dit plan volgt. Om dit te benadrukken naar industrie is het Fonds een online petitie gestart. Dit moet er voor zorgen dat de industrie snel actie onderneemt.

Consumenten

Naast de voedingsindustrie en supermarkten wil het Diabetes Fonds ook de consument bereiken met de campagne. Consumenten moeten zich meer bewust worden van de gevolgen van een te hoge suikerinname. Dessing: “50 procent van de mensen in ons land heeft overgewicht, met een verhoogde kans op diabetes type 2 en alle consequenties van dien. Meer dan 1 miljoen Nederlanders heeft inmiddels diabetes type 2 en dat aantal groeit met 1100 per week.”

?time_continue=1&v=g_QocicEwQo

Lees ook:

     
Lees ook
Consumenten kopen minder vlees bij combinatie prijsverhoging en informatie over milieuschade

Consumenten kopen minder vlees bij combinatie prijsverhoging en informatie over milieuschade

Consumenten kopen 36 procent minder vlees in de supermarkt als zowel de prijzen worden verhoogd en ze meer informatie krijgen over de milieuschade door vleesproductie. Dit moet wel in combinatie gebeuren, melden het RIVM en de Vrije Universiteit.

Slimme afvulinstallatie bij machinebouwer Scaldopack

Slimme afvulinstallatie bij machinebouwer Scaldopack

Bedrijven willen vandaag zekerheid en dat geldt zeker voor sectoren waar hygiëne een hoofdrol speelt. Betrouwbaarheid is voor veel van deze bedrijven een factor waar ze graag in investeren. Machinebouwer Scaldopack speelt prima in op die noden en kiest resoluut voor kwaliteit.

20% meer omzet voor de voedingsindustrie in eerste kwartaal

20% meer omzet voor de voedingsindustrie in eerste kwartaal

De voedings- en genotsmiddelenindustrie zette in het eerste kwartaal van 2022 20% meer om dan in het eerste kwartaal vorig jaar. Dat blijkt uit cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek.