Diëtisten worden beïnvloed door voedselindustrie, zegt Foodwatch

suiker-pixabay

Diëtisten worden beïnvloed door de ongezonde voedingsindustrie, zo concluderen Foodwatch en het consumentenprogramma Radar. Aanleiding zijn de door de industrie georganiseerde en gefinancierde congressen en symposia waarvoor diëtisten ‘studiepunten’ krijgen als ze die bezoeken. De banden tussen de industrie en de diëtistenvereniging NVD worden door Foodwatch gezien als belangenverstrengeling.

Een van de betreffende congressen die uitgebreid in de uitzending aan bod kwam, werd georganiseerd door het Kenniscentrum Suiker en Voeding. Het Kenniscentrum is een private organisatie die wordt gefinancierd door Suiker Unie; voor Foodwatch reden genoeg om het een lobbygroep te noemen. Dit congres kon dan ook maar één doel hebben, zo is de bijna expliciete conclusie: het beïnvloeden van diëtisten om het imago van suiker te verbeteren.

Zelfs voor Foodwatch is deze redenering ietwat kort door de bocht, en wellicht stelt hun wereldbeeld (de industrie deugt niet) hen niet in staat eventuele andere belangen te overwegen die Suiker Unie bij zo’n congres zou kunnen hebben. Het Kenniscentrum Suiker en Voeding reageert als volgt: ‘Suiker Unie heeft belang bij wetenschappelijke voorlichting over suiker. Temeer omdat er helaas ook veel onzin over suiker wordt beweerd. Elke uiting van het Kenniscentrum is deugdelijk onderbouwd. Er is een Wetenschappelijke Raad die de juistheid van de informatie nakijkt en waarborgt. De richtlijnen van de Europese Voedselveiligheidsautoriteit (EFSA) en de Nederlandse Gezondheidsraad zijn leidend. Gedeeld wordt dat te veel suiker één van de oorzaken van welvaartsziekten is en dat minder suikerinname een gezonder voedingspatroon kan opleveren.’

Toch blijkt uit een Amerikaans voorbeeld dat het verschil tussen een lobbygroep en een onafhankelijk kennisinstituut niet altijd goed te zien is. Ook in Nederland zijn de grenzen aan het vervagen, met bedrijven die grote R&D-centra naast universiteiten bouwen en publieke organisaties die steeds meer hun financiële heil op ‘de markt’ moeten zoeken. Wanneer de industrie om verkeerde redenen nauwe banden zoekt met de wetenschap, de zorg of de overheid kan de maatschappelijke schade groot zijn.

Ook diëtisten zelf zijn kritisch over de financiering vanuit de industrie, zo blijkt tijdens de uitzending van Radar. Van onwenselijke beïnvloeding lijkt echter nog geen sprake te zijn.

Lees ook
Suiker Unie heet vanaf nu Cosun Beet Company

Suiker Unie heet vanaf nu Cosun Beet Company

Suiker Unie doet voortaan zaken onder de naam Cosun Beet Company. Gisteren presenteerde de suikerbietencoöperatie de nieuwe naam via diens website en social media. De naam zou beter passen bij de huidige strategie van de onderneming. Volgens CEO Paul Mesters sloot de naam Suiker Unie niet meer goed genoeg aan bij de activiteiten van het bedrijf....

De weg naar CO2-neutrale productie

De weg naar CO2-neutrale productie

Duurzame ambities vragen om inventiviteit, een lange adem en flinke investeringen in techniek. Drie koplopers vertellen over hun weg naar een CO2-neutrale foodfabriek. ‘Het is echt pionieren.’ Afbeelding: Biovergisters (Suiker Unie) Oregano, dille, witte en zwarte peper, foelie, nootmuskaat en kaneel zijn slechts een paar van de circa...

De Kleine Keuken reageert op Gouden Windei

De Kleine Keuken reageert op Gouden Windei

De jaarlijkse Foodwatch-‘prijs’ voor meest misleidende product ging naar De Kleine Keuken, voor hun chocopasta voor baby’s. Het bedrijf reageert via een persbericht op de aantijging. De chocopasta is niet misleidend, beweert de producent, want het is een veel minder ongezond alternatief voor reguliere chocoladepasta. De Kleine Keuken...