‘Duurder eten geeft positiever gevoel’

evmi-buffet

ITHACA – De prijs van voedsel heeft invloed op de smaakbeleving. Net zoals de prijs ook inwerkt op gevoelens van overeten en schuld. Hoe meer mensen betalen, hoe positiever ze over het algemeen zijn.

Dat stellen onderzoekers van de Amerikaanse Cornell University, meldt Vlees+.

“We waren verbaasd dat de prijs weinig tot geen invloed had op de hoeveelheid die we eten, maar des te meer hoe we de ervaring interpreteren”, aldus onderzoeker Brian Wansink.

“Door simpelweg de prijzen in een restaurant flink te laten dalen, verandert de waardering van de klanten enorm.”

Buffetrestaurant

Het onderzoek vond plaats in een kwalitatief goed Italiaans buffetrestaurant. In het restaurant konden mensen kiezen uit 139 gerechten op basis van een ‘all you can eat-principe’. De prijs lag op 4 tot 8 dollar.

Tijdens het eten werd de proefpersonen gevraagd om het eerste, middelste en laatste gerecht te beoordelen op een schaal van 1 tot 9.

Minder enthousiasme

De deelnemers die 8 dollar voor hun maaltijd betaalden, beoordeelden de gerechten gemiddeld 11 procent hoger, dan de proefpersonen die voor 4 dollar aten.

Een goedkoop menu zorgde ook vaker voor een gevoel van overeten, schuldgevoelens en een verminderd enthousiasme naarmate de maaltijd vorderde.

Geen invloed op hoeveelheid

“We waren heel verbaasd over het gevonden patroon”, stelt onderzoeker Ogze Sigirci. “Prijs maakt voor de hoeveelheid die je eet niet uit: als het er is, eet je het op. Maar hoe je je voelt bij de maaltijd en hoe je een restaurant beoordeelt, blijkt wel degelijk bepaald te worden door hoeveel je betaalt.”

Volgens de onderzoekers kunnen de resultaten helpen om de restaurantbeleving te verbeteren. Daarbij kunnen ze ook gebruikt worden om mensen gezonder te laten eten.

De resultaten van het onderzoek zijn door Sigirci gepresenteerd op Experimental Biology 2014.

Lees ook:

Lees ook
Beweeglabels beïnvloeden je koop- en eetkeuze

Beweeglabels beïnvloeden je koop- en eetkeuze

Onderzoek door de Engelse universiteit van Loughborough laat zien dat consumenten minder calorieën eten als er beweeglabels op de etiketten van voedingsmiddelen staan. Beweeglabels maken etiketten begrijpelijker en laten in een oogopslag zien hoeveel je moet bewegen om een blikje frisdrank of een reep chocolade te verbranden. Calorieën...

Mensen besmetten de Bretonse oester via het riool

Mensen besmetten de Bretonse oester via het riool

Bretonse oesterkwekers hebben er de buik van vol. Voor de vijfde keer (!) sinds midden december is de oogst en verkoop van oesters uit de Bretonse wateren verboden. In de schelpdieren is het norovirus aangetroffen. Het hoogstbesmettelijke virus maakt mensen misselijk en veroorzaakt diarree.

Weinig aandacht voor voeding tijdens medische opleiding

Weinig aandacht voor voeding tijdens medische opleiding

Tijdens een medische opleiding is er niet voldoende aandacht voor voeding. Daardoor hebben (huis)artsen weinig mogelijkheden om hun patiënten adequate adviezen te geven over voedingsmiddelen en eetpatronen.