Eosta bespaarde in zes jaar 50 miljoen plasticverpakkingen met lasertechniek

Eosta lasertechniek persbericht

Onder merknaam Nature & More begon distributeur Eosta eind 2016 een lasertechniek toe te passen op verse biologische groente en fruit. Eosta noemde het natural branding, als manier om stickers en verpakkingen in de supermarkt te besparen. Het startschot werd gegeven in Zweden, waar de Zweedse supermarkt ICA avocado’s en zoete aardappels van Nature & More met natural branding in het schap legde. Korte tijd later schafte Eosta meerdere machines aan. Inmiddels, bijna zes jaar later, heeft Eosta al 50 miljoen plasticverpakkingen bespaard met deze techniek.

Natural branding is een manier om groente en fruit te merken met laserlicht. Hierbij wordt alleen wat pigment verwijderd uit het buitenste laagje van de schil. Hulpstoffen worden niet gebruikt en de methode is goedgekeurd door de biologische controle-instanties. Het grote voordeel van de merkjes is dat ze verpakkingen onnodig maken. Biologische producten moeten namelijk wettelijk als zodanig herkenbaar zijn voor consumenten. Helaas betekent dit dat veel supermarkten ervoor kiezen biologische producten te verpakken en/of stickeren, terwijl gangbare producten los worden verkocht. Hoe de techniek werkt, is op dit filmpje te zien. LaserFood (Spanje) en EcoMark (Duitsland) zijn momenteel de belangrijkste Europese aanbieders van lasertechniek voor het markeren van groente en fruit.

Besparing plastic en energie

De methode bespaart niet alleen veel plastic en papier, maar ook veel energie en uitstoot, want een lasermerkje vraagt maar 1% van de energie voor een sticker. Eosta heeft met natural branding in dit najaar de 50 miljoenste verpakkingseenheid bespaard. Dit correspondeert met 500.000 kilo plastic, 216.000 vierkante meter papier, en bovendien een energiebesparing ter waarde van 2,2 miljoen kilo CO2-uitstoot; die komt overeen met 19 miljoen autokilometers. In 2018 kreeg Eosta al de Sustainable Food Award voor deze innovatieve verpakkingsmethode.
Natural branding wordt vooral veel toegepast op gember, avocado, mango en zoete aardappel, maar ook wel op komkommer, kiwi’s etc. Ondertussen doet Eosta onderzoek naar nieuwe aanpakken om ook citrus of hardfruit te kunnen merken.

Duurzaam verpakken is niet verpakken

Paul Hendriks, de verpakkingsmanager van Eosta, is sinds het begin de drijvende kracht achter deze techniek, samen met verpakkingsexpert Gerben Borsje. Hendriks heeft een heldere filosofie: "De meest duurzame vorm van verpakken is niet verpakken. Natural branding maakt dit mogelijk voor biologische producten. Consument zijn daar blij mee, want uit onderzoek blijkt steevast dat zij hun bio producten liever zonder plasticverpakkingen kopen."

Altijd op de hoogte blijven? 

Neem een abonnement
  
Lees ook
Greenyard komt met transformatieplan en schrapt 422 banen

Greenyard komt met transformatieplan en schrapt 422 banen

Vandaag publiceerde het noodlijdende Belgische groente- en fruitbedrijf Greenyard zijn transformatieplan. Met het schrappen van ruim vierhonderd banen en de verkoop van de conservendivisie hoopt het bedrijf uit de schulden te komen. Bij de herstructurering staan 422 banen op de tocht, aldus de groente- en fruitleverancier. De meeste ontslagen zullen...

Europese Commissie gaat groente-, fruit- en wijndata documenteren

Europese Commissie gaat groente-, fruit- en wijndata documenteren

De Europese Commissie gaat twee nieuwe marktobservatoria toevoegen aan haar database. Voor groente & fruit, en wijnproducten komt straks een overzicht online met data, marktanalyses en voorspellingen. Het doel van de observatoria is dat producenten meer inzicht krijgen in hun markt. De EU wil zo meer transparantie in haar key-sectoren van de agricultuur....

Gedeelde CEO-functie bij groente- en fruitconcern Greenyard

Gedeelde CEO-functie bij groente- en fruitconcern Greenyard

Half januari werd crisismanager Marc Zwaaneveld benoemd tot Chief Transformation Officer, en sinds afgelopen dinsdag mag hij een functie toevoegen aan zijn profiel. Hij is namelijk benoemd tot co-CEO. Nu staat hij samen met Hein Deprez aan het roer. Het Belgische groente- en fruitconcern Greenyard heeft het moeilijk. Door een concurrentiestrijd,...