Fairfood: 'Merendeel roomijs, oploskoffie en drop vol oneerlijke kokos'

kokos

Questionmark onderzocht 28.665 producten die kokos bevatten. Uit het onderzoek blijkt dat slechts 15 procent wordt verkocht met kokos als ‘selling point’. Denk bijvoorbeeld aan kokosmelk, kokosmakronen, satésaus met kokos. Daarnaast zijn er nog 24.500 andere producten die kokos bevatten. Zo bevat zo’n 65 procent van de roomijsproducten kokos.

Kokosolie

De meeste kokos is verwerkt als kokosolie in met name snoep, koekjes en ijs. Doordat kokosolie pas boven kamertemperatuur (24-26 °C) vloeibaar wordt, wordt het veel gebruikt in roomijs en chocoladeproducten. Daarnaast heeft kokos korte vetzuren die je lichaam gemakkelijk opneemt; hierdoor wordt het veel gebruikt in gezondheidsproducten en babyvoeding. Tot slot is kokos de laatste jaren aan een opmars begonnen als een van de nieuwe superfoods.

Oneerlijke kokos

Nederland verwerkt en consumeert jaarlijks zo’n 107 miljoen kokos en is daarmee na de VS de grootste ter wereld. Volgens Fairfood is veel van deze kokos 'niet eerlijk'. Veel kokosboeren verdienen niet genoeg om hun gezin te onderhouden of leven zelfs onder de armoedegrens van $1,90 per dag. Fairfood is een campagne gestart en vraagt tijdens de Fair Trade Week (6 t/m 14 mei) extra aandacht voor deze misstand.

Lees ook:

 
Lees ook
Blockchain voor een betere wereld

Blockchain voor een betere wereld

In dit tweede deel van onze grondige duik in de wereld van de blockchain kijken we naar de potentie van transparante ketens om uitbuiting, kinderarbeid en slavernij de wereld uit te helpen. Kan blockchain keurmerken als Fairtrade en Rainforest Alliance overbodig maken? Sinds vorig najaar kunnen klanten van Albert Heijn via een code op de fles de herkomst...

Transparante blockchain-nootmuskaat in de schappen van Coop

Transparante blockchain-nootmuskaat in de schappen van Coop

Verstegen Spices & Sauces gaat de productieketen van hun nootmuskaat transparant maken. Met behulp van blockchaintechnologie en een app kunnen consumenten van de Coop straks de route van hun nootmuskaat bekijken, van boer tot bord. De eerste oogsten zijn inmiddels al te vinden in de webapplicatie ‘Back to the Origin’ van Verstegen....

Starbucks introduceert vierde zuivelvrije melkvervanger

Starbucks introduceert vierde zuivelvrije melkvervanger

Starbucks komt met een nieuwe zuivelvrije melkvervanger. Naast amandel, kokos en sojadrink is er nu ook een havervariant verkrijgbaar. De haverdrink heeft volgens Starbucks een milde, lichte zoete smaak en is een bron van vezels. Lees ook: Alpro mag plantaardige producten variaties op zuivel noemen (20 december 2017) Starbucks introduceert vernieuwde...