FlevoFood wil meer aandacht voor voedselmerk Flevoland

Flevofood

Een groep ondernemers uit de landbouw en voedselindustrie heeft zich verenigd in de netwerkvereniging FlevoFood. De ondernemers willen meer aandacht voor Flevoland als belangrijke voedselproducent. FlevoFood wil het FlevoStreekMerk actief promoten. Daarnaast willen ze kennis ontwikkelen en duurzame samenwerkingsverbanden leggen. Ruim 120 Flevolandse ondernemers woonde de lancering van de vereniging op 21 februari bij.

Consumenten willen steeds meer weten over de herkomst van de producten. Flevo Food wil daar op inspelen door de specifieke kwaliteiten van producten uit Flevoland onder de aandacht te brengen. Dit willen ze samen doen. "In je eentje red je het niet", zegt bestuurslid en witlofteler Hugo Jongejan tegen Omroep Flevoland. “Ik kan moeilijk met mijn kratjes witlof langs de supermarkten gaan. Dat moeten we samen doen en onder een Flevolands merk.” Op de Floriade in 2022 in Almere wil Flevo Food ruime aandacht geven aan het voedselmerk 'Flevoland'.

Het bestuur van FlevoFood wil zo'n breed mogelijk ledenbestand. De vereniging moet als netwerkorganisatie de verbinding gaan vormen tussen landbouw- en voedingssector, retail en catering, onderwijs, provincie en Flevolandse gemeenten. Ze hopen zo'n drie- tot vier honderd Flevolandse bedrijven te interesseren voor de vereniging. FlevoFood organiseert jaarlijks vier bijeenkomsten, namelijk twee kennisbijeenkomsten en twee kennisexcursies, zowel in als buiten Flevoland.

De provincie Flevoland is de eerste netwerkpartner van FlevoFood. Hillebrand Koning van de provincie Flevoland ziet veel voordelen in de nieuwe vereniging. "Deze ondernemers kennen een groot deel van de andere aanwezigen niet goed, terwijl ze met veel van hen goed zaken kunnen doen. Tijdens bijeenkomsten kun je het kennisniveau omhoog brengen, zoals we vandaag doen met sprekers die ons verrassende inzichten geven", aldus Koning tijdens de bijeenkomst op 21 februari.

 
Lees ook
ABN Amro: Nederlandse agritech-markt kan jaarlijks 13% groeien

ABN Amro: Nederlandse agritech-markt kan jaarlijks 13% groeien

ABN Amro deed een onderzoek naar de wereldwijde markt in agritech. De bank concludeert dat een tekort aan arbeid en de vraag naar duurzaamheid de markt sterk doen groeien. Voor Nederlandse bedrijven is hier veel te winnen, maar het onderzoek signaleert wel een aantal hobbels op dit pad.

EU presenteert plannen voor duurzame voedselsector

EU presenteert plannen voor duurzame voedselsector

In 2030 moet het gebruik van pesticiden in Europa met de helft omlaag en moet er veel minder kunstmest worden gebruikt. Ook moet een kwart van alle landbouw biologisch zijn. Dat staat in de nieuwe Europese ‘From farm to fork’-strategie die Eurocommissaris Frans Timmermans afgelopen woensdag 20 mei presenteerde. De Europese Commissie wil...

Landbouwrobot krijgt steeds meer functionaliteiten

Landbouwrobot krijgt steeds meer functionaliteiten

Als het aan de landbouwindustrie en de boeren ligt, wordt arbeidsintensief werk binnen een paar jaar door robots gedaan. Dat komt goed uit, want het is steeds lastiger om personeel te vinden voor dit type werk. Onderzoekers van Wageningen Universiteit ontwikkelden hun ‘Robotti’.