Food Top 100 awards voor Unilever, DSM en Heineken

DEN BOSCH - Unilever is het grootste bedrijf van de Nederlandse voedingsmiddelenindustrie. De onderneming had in 2013 een omzet van 22,8 miljard euro en staat daarmee bovenaan de Food Top 100, die dinsdag 6 mei is gepresenteerd in Den Bosch. Er waren ook 2 awards voor  DSM (in de categorieën R&D en social media) en een award voor Heineken (in de categorie werkgelegenheid).

Unilever wordt op de voet gevolgd door Heineken met een omzet van 21,3 miljard euro. Op de derde plaats staat FrieslandCampina met 11,4 miljard euro. De top-5 wordt gecompleteerd door Vion Food Group met een omzet van 7,0 miljard euro en Hoogwegt Groep met 2,9 miljard euro.

Food Top 100

De Food Top 100 is een initiatief van EVMI. De ranglijst op basis van omzet is samengesteld door Onno van Bekkum van CO-OP Champions. Het is de derde keer dat de lijst is samengesteld, maar de opzet is dit jaar anders dan voorheen. De Food Top 100 richt zich ditmaal op Nederlandse bedrijven. Daarbij is gekeken naar de plaats van het hoofdkantoor en de nationaliteit van de aandeelhouders/eigenaren, dan wel het land waar een onderneming aan de beurs staat genoteerd. Nederlandse dochters van buitenlandse ondernemingen zijn niet meer opgenomen. Ook pure handelsondernemingen zijn geschrapt.

Innovatiekracht

DSM besteedt het meeste aan R&D, namelijk 5,0 procent van de omzet. Het R&D-budget bedraagt 112,6 miljoen euro. Omdat DSM veel meer doet dan de productie van ingrediënten voor voedingsmiddelen, is bij DSM gekeken naar de onderdelen Food Specialties en Nutritional Products. Het diervoedergedeelte is daarvan afgehaald. 54 procent van de omzet van genoemde onderdelen is food en daarom zijn de R&D-investeringen geschat op basis van dezelfde verhouding.

DSM kreeg naast de Food Top 100 award in de categorie R&D een award in de categorie social media voor de corporate communicatie.

Werkgelegenheid

Heineken kreeg de award in de categorie werkgelegenheid. De award is een erkenning voor het belang van de onderneming voor de economie. De brouwer biedt werkgelegenheid aan bijna 81.000 fte.  Hoewel de Food Top 100 zich dit jaar richt op Nederlandse bedrijven, is bij het aantal personeelsleden niet specifiek gekeken naar het aantal banen bij Nederlandse vestigingen. Die informatie is niet voorhanden. Bovendien komt stimulering van de koopkracht elders door het verschaffen van werkgelegenheid, indirect ook weer de Nederlandse export ten goede.

De awards werden uitgereikt aan het einde van het symposium Innoveren in de voedingsmiddelenindustrie dat EVMI organiseerde samen met HAS Hogeschool in Den Bosch.

Lees ook:

Meer over
Lees ook

‘Champignon is gezond alternatief’

DEN BOSCH - Champignons moeten 'hoger' op de menukaart komen. Onze ‘winnovaties’ bieden een duurzaam, smaakvol en gezond alternatief, óók als zoutvervanger. Dat zei Jan Klerken van Scelta Mushrooms, tijdens het EVMI-symposium Innoveren in de voedingsmiddelenindustrie. Champignons en champignon-onderdelen als de champignonvoetjes, zorgen voor umami, de vijfde smaak na zout, zoet, zuur en bitter. Het is een honderd procent natuurlijke smaakversterker die andere smaken beter tot hun recht laten komen, stelt Klerken. Zoutreductie Zo is volgens hem bijvoorbeeld in brood een zoutreductie tot 50 procent...

Innoveren: ‘DarWin of DarOut?’

DEN BOSCH - “Als je vandaag doet wat je gisteren deed, ben je morgen out-of-business.” Die boodschap gaf Jan-Henk Bouman van Fountainheads mee tijdens het symposium Innoveren in de voedingsmiddelenindustrie. Hij liet aanwezigen de keuze: “Ben je DarWin of DarOut?” In een tijd van exponentiële groei gaan de stappen volgens hem heel hard. “Het begin van exponentiële groei kan lineair lijken en daar zit de verrassing. Ineens is het er: het grote onbekende oftewel ‘The Great Unknown’.” Anders kijken “De eerste 3D-printer stamt uit 1985”, zei Bouman. “Nu pas beïnvloedt deze een breed scala aan vakgebieden."...

DSM wint social media-award Food Top 100

DEN BOSCH - DSM heeft de Food Top 100 award in de categorie social media gewonnen. Opvallend is dat het geen consumentenmerk is dat de prijs wint, maar een bedrijf dat zich onderscheidt met zijn corporate communicatiebeleid. DSM voert op elk medium consistent het corporate beeld door. DSM is internationaal gericht maar heeft ook een Twitter-account voor alleen Nederlandse volgers. Het bedrijf heeft alle kanalen waarop het actief is strak op orde en reageert goed op vragen die binnenkomen. Het social media-team zendt veel berichten, maar creëert ook interactie, zoals op de LinkedIn company-pagina....