Foodlab Brabant start voor duurzame ideeën

Studenten van HAS Hogeschool gaan de komende tien weken op zoek naar ideeën voor een duurzaam voedselsysteem voor de toekomst. In het provinciehuis wordt het Foodlab Brabant opgezet, waar ze dagelijks werken aan gezonde concepten die goed zijn voor mens, dier en milieu.

De 65 studenten volgen het speciale onderwijsprogramma Voedseltransitie. Met deze Minor willen HAS Hogeschool en het Transitieteam Brabantse Agrofood met steun van de provincie Noord-Brabant de overgang naar een duurzame agrofoodketen (van grond tot mond) stimuleren. Dit gebeurt aan de hand van 12 opdrachten.

Ook financieel onderbouwen

De ideeën in het ‘laboratorium’ richten zich onder meer op innovaties in productiemethoden en voedselproducten. Maar tegelijkertijd moeten de studenten hun ideeën wel financieel onderbouwen en zó vormgeven dat consumenten het aantrekkelijk vinden om te kopen. Zo leren ze tevens om na te denken over de waarde van voedsel.

In de praktijk

“Natuurlijk hopen we dat hun ontdekkingstocht nu al ideeën oplevert die mogelijk snel in de praktijk gebracht kunnen worden”, vertelt Marjo Baeten, die vanuit de HAS het project begeleidt.

De verrichtingen en vorderingen van de studenten zijn vanaf maandag te volgen via twitter (@foodlabbrabant) en Facebook (foodlabbrabant).

Slotevent

De HAS Minor Voedseltransitie wordt op 10 november afgesloten met een speciaal slotevent in het ptrovinciehuis, waarbij de studenten hun eindresultaten presenteren.

Lees ook:

Lees ook
Productiegroei eieren en zuivel met keurmerk On the way to PlanetProof

Productiegroei eieren en zuivel met keurmerk On the way to PlanetProof

Het aantal pluimveehouders dat voldoet aan de duurzaamheidseisen van het keurmerk On the way to PlanetProof steeg in 2021 met 24% ten opzichte van 2020. Ook de hoeveelheid areaal beheerd land door melkveehouders nam toe en steeg met 3%.

Lidl brengt duurzame cashewnoten op de markt

Lidl brengt duurzame cashewnoten op de markt

Lidl lanceert de duurzame cashewnoot Way to Go Cashew. Bij de totstandkoming werkte Lidl samen met Fairtrade en Johnny Cashew Nederland. De cashewnoten zijn volledig Fairtrade gecertificeerd, de boeren ontvangen een vaste Fairtrade prijs en Fairtrade premie. Daarnaast betaalt Lidl nog een aanvullende premie.

Pop-up event in Six and Sons brengt duurzame Britse foodmerken onder de aandacht

Pop-up event in Six and Sons brengt duurzame Britse foodmerken onder de aandacht

Op vrijdag 4 maart start er in Amsterdam een pop-up evenement dat zich richt op duurzame, groene en maatschappelijk verantwoorde merken uit het Verenigd Koninkrijk. Onder de naam ‘Best of UK Sustainable Food&Drink’ showcasen Britse merken zes weken lang hun producten in het pand van Six and Sons aan de Haarlemmerdijk.