Frisdrankreuzen VS beloven minder calorieën

Coca-Cola, Pepsi en Dr Pepper hebben beloofd dat ze er mede voor gaan zorgen dat Amerikanen de komende 10 jaar 20 procent minder calorieën binnenkrijgen.

De 3 grootste frisdrankmerken in Amerika deden hun belofte op 23 september tijdens het Clinton Global Initiative, een congres van de familie Clinton. Dat meldt het Parool.

Overgewicht tegengaan

De 3 gaan hun kleinere eenheden, light-varianten en waters met een smaakje promoten. Coca-Cola en Pepsi zetten al langer in op kleinere flesjes en blikjes om overgewicht en obesitas tegen te gaan. Bijkomend voordeel van kleinere eenheden voor de fabrikanten is dat ze op deze manier ook een grotere winstmarge binnenhalen.

De nieuwe strategie van de frisdrankfabrikanten wordt ook gezien als een manier om strengere wetgeving rond calorierijke frisdranken te omzeilen. In New York waren er plannen om grote drinkbekers frisdrank te verbieden en in San Francisco ligt een wetsvoorstel klaar voor belasting op suiker.

Lees ook:

Coca-Cola België lanceert Fïnley (2 september 2014)

Vitaminwater VS nu weer zónder stevia (14 augustus 2014)

Pepsi introduceert Next in Nederland (25 februari 2014)

Belgische frisdranktax van de baan (18 september 2013)

Altijd op de hoogte blijven? 

Neem een abonnement
  
Lees ook
Booster: nieuwe prijs voor initiatieven om obesitas te verminderen

Booster: nieuwe prijs voor initiatieven om obesitas te verminderen

Food Innovation Hub lanceert Booster, een wedstrijd voor initiatieven om obesitas te verminderen. Er wordt drie keer 30.000 euro weggegeven. Kandidaten kunnen zich tot 1 oktober 2021 aanmelden.

Aanvaardbare bovengrens voor suikerconsumptie vaststellen is niet mogelijk

Aanvaardbare bovengrens voor suikerconsumptie vaststellen is niet mogelijk

De Europese Autoriteit voor Voedselveiligheid (EFSA) stelt opnieuw vast dat er geen wetenschappelijk onderbouwde bovengrens voor suikerinname kan worden aangegeven. Voedingsdeskundigen kunnen tot 30 september 2021 feedback geven op de resultaten, beoordelingen en het advies van de EFSA.

Slim verpakken geeft zoetere smaak

Slim verpakken geeft zoetere smaak

Psychologische processen kunnen de smaakwaarneming en de keuze voor producten met een verlaagd suikergehalte beïnvloeden. Dit inzicht kan helpen de consumentenacceptatie van deze voedingsproducten te verhogen.