Gold & Green wint Horecava Innovation Award 2020

Horecava Innovation Award 2020

Foto: Horecava

Gold & Green heeft de Horecava Innovation Award 2020 gewonnen met het product Pulled Oats, een alternatief voor vlees. Winnaar van de Duurzaamheid Award Karel de Vos is Karma Shoarma van het gelijknamige bedrijf uit Haarlem. De prijsuitreiking vond plaats tijdens de opening van de Horecava.

Uit de ruim 170 ingezonden innovaties heeft de jury zestien producten en diensten genomineerd na een eerste jury-ronde. In een tweede ronde pitchten de gelukkigen hun producten en diensten bij de jury.

Overall Winnaar

De negentien koppige deskundige jury kiest voor Pulled Oats als overall winnaar. Deze vleesvervanger is volgens de jury grensverleggend met opvallende de technologische innovatie. "Deze winnaar heeft de jury keer op keer verrast. Het laat zien dat het een kwalitatief hoogwaardig ontwikkeld product die een unieke smaakervaring creëert. Bijzonder is dat dit volwaardige plantaardige vleesalternatief bestaat uit alleen maar natuurlijke ingrediënten. Het product is eenvoudig toepasbaar. Een echte duurzame innovatie en daarom een terechte winnaar in de categorie Food & Beverage en Overall Winnaar van de Horecava Innovation Award 2020", aldus het juryrapport. 

Winnaars verschillende categorieën

Naast de overall winnaar zijn er ook nog de categorie winnaars. In de categorie Equipment & Services komt Booq QR-Bestellen van Eijsink uit Hengelo als winnaar uit de bus. "Deze winnaar versmelt verschillende deelinnovaties in een totaal ontzorgpakket en verbetert hierdoor het ondernemen in de horeca. Een oplossing voor de personeelsproblematiek, hogere omzet, betere marges en een moderne beleving. Een prachtig geïntegreerde innovatie", aldus de jury.

In de categorie Concepts, Interior & Design is de prijs voor The Lucky Cup van You Lucky Bird uit Apeldoorn. "The Lucky Cup is een zeer doordacht en duurzaam totaal concept. Aan het einde van de keten wordt er een circulaire oplossing geboden voor een enorme berg koffieafval middels een zeer hoogwaardig product dat geheel is doorontwikkeld én aan het begin van de koffieketen wordt er structureel geïnvesteerd in de educatie van de koffieboeren van morgen", aldus de jury.

In de categorie Digital, Apps & Social Media is Gangmakers de winnaar met De Hospitality App en Community. De jury laat weten: "Met Gangmakers creëer je als ondernemer je eigen groep ambassadeurs die je beloont als ze (eerder) naar je café of restaurant komen. Het is een veelbelovend platform dat op een slimme manier tegenwicht biedt aan de trend om steeds later ‘uit’ te gaan."

Duurzaamheid Award Karel de Vos

En tot slot is de Duurzaamheid Award Karel de Vos uitgereikt aan Karma Shoarma van het gelijknamige bedrijf uit Haarlem. Deze winnaar is gekozen uit alle genomineerden van de Horecava Innovation Award. "Blij verrast door smaak en structuur van deze spit roasted knolselderij-shoarma", volgens de jury. "In de stoere foodtrucksetting zal dit vleeseters bewegen richting plantbased snacken. Op basis van lokale producten, vrijwel no waste geproduceerd; een ultiem duurzame winnaar!" Duurzaamheid Award is vernoemd naar oprichter en eerste voorzitter van de Horecava Innovation Award.

Lees ook
Drie redenen om vlees- en zuivelbenamingen te beschermen

Drie redenen om vlees- en zuivelbenamingen te beschermen

Hoe noem je plantaardige vlees- en zuivelvervangers? Benamingen als vegetarische worst of sojamelk roepen discussie op. Annette Toft, directeur van de Deense landbouw- en voedingsraad in Brussel en voorzitter van de werkgroep levensmiddelen van Copa-Cogeca, geeft drie redenen om vleesbenamingen te beschermen.

Start-ups: innovatieve aanjagers of fragiele probeersels?

Start-ups: innovatieve aanjagers of fragiele probeersels?

Stilstand is achteruitgang. De voedingsmiddelenindustrie heeft aanjagers nodig: start-ups. Die krijgen vaak hulp van allerlei projecten, instellingen en bedrijven. Toch leidt een groot deel van de start-ups uiteindelijk tot niets. Is die hulp wel nuttig? Wat maakt het zo moeilijk voor start-ups om te groeien? Regelmatig halen ze de pers: levensmiddelenfabrikanten...

Vleesverwerker JBS lanceert plantaardige burger

Vleesverwerker JBS lanceert plantaardige burger

Het Braziliaanse JBS, de grootste vleesverwerker ter wereld, lanceert dit voorjaar een plantaardige burger. Eerder maakten ook Vion en Tyson Foods bekend dat ze gaan investeren in plantaardig.