Greenyard komt met transformatieplan en schrapt 422 banen

Greenyard truck

Vandaag publiceerde het noodlijdende Belgische groente- en fruitbedrijf Greenyard zijn transformatieplan. Met het schrappen van ruim vierhonderd banen en de verkoop van de conservendivisie hoopt het bedrijf uit de schulden te komen.

Bij de herstructurering staan 422 banen op de tocht, aldus de groente- en fruitleverancier. De meeste ontslagen zullen waarschijnlijk vallen in de divisie Fresh, in Duitsland en het Verenigd Koninkrijk. Ook in België en Nederland zullen banen verdwijnen.

Niet-kernactiviteiten

Daarnaast gaat Greenyard zijn divisie Prepared verkopen. Deze divisie is verantwoordelijk voor geconserveerd fruit en groenten en heeft drie fabrieken (Bree en Rijkevorsel in België, en Velden in Nederland). Verder zal Greenyard doorgaan met het afstoten van niet-kernactiviteiten. Hieronder valt bijvoorbeeld de mogelijke verkoop van een fabriek voor diepvriesgroenten in Hongarije. CEO Marc Zwaaneveld hoopt met de verkoop van deze activiteiten 50 tot 75 miljoen euro op te halen.

Hoge schulden

Op dit moment is de schuld van Greenyard vijf tot zes keer hoger dan de bruto bedrijfswinst. Met de herstructurering wil Greenyard in drie jaar zijn schuld verlagen naar een schuldgraad van drie keer de brutowinst.

De problemen bij Greenyard ontstonden toen het bedrijf zich verplicht zag om hun prijzen voor supermarkten te verlagen. In januari werd crisismanager Marc Zwaaneveld aangenomen als Chief Transformation Officer, maar al snel maakte hij promotie naar CEO.

 

Lees ook
Kabinet streeft naar btw-verlaging groente en fruit in 2024

Kabinet streeft naar btw-verlaging groente en fruit in 2024

Het kabinet streeft naar invoering van een btw-verlaging op groente en fruit per 2024. Hiervoor wil het kabinet het onderzoek naar de uitvoerbaarheid hiervan begin 2023 afronden. Dat meldden de staatssecretaris Van Ooijen (Volksgezondheid) en staatssecretaris Van Rijk (Financiën) dinsdag 5 juli in een brief aan de Tweede Kamer.

Interventies in supermarkt effectief voor hogere verkoop biologische groente

Interventies in supermarkt effectief voor hogere verkoop biologische groente

Door biologische groente en fruit bij elkaar te leggen kan de verkoop met 60% stijgen, blijkt uit een 10-weekse pilot in twee supermarkten in Brabant, uitgevoerd door BioNederland en het GroentenFruit Huis. De pilot dient als testcase voor de Europese campagne ‘De mooiste boodschap is bio’.

Btw-verlaging op groente en fruit kan nog jaren duren

Btw-verlaging op groente en fruit kan nog jaren duren

Het kan nog jaren duren voordat de btw-verlaging op groente en fruit wordt doorgevoerd, schrijft Telegraaf. De techniek achter de btw blijkt grote veranderingen niet snel genoeg te kunnen verwerken.