HAK introduceert Nutri-Score in de supermarkt

hak-nutri-score

Groente- en peulvruchtenfabrikant HAK levert vanaf nu producten met het gezondheidslogo Nutri-Score aan Nederlandse supermarkten. Daarmee loopt het bedrijf vooruit op een definitieve beslissing van de regering, die dit jaar een nieuw voedselkeuzelogo kiest dat het afgeschafte Vinkje moet vervangen. HAK is een van de eerste voedselproducenten die Nutri-Score in Nederland in de praktijk brengt.

Alle HAK producten in glazen pot en stazak worden voorzien van het Nutri-Score logo en zullen geleidelijk instromen in het schap van de supermarkt. HAK nam in mei het besluit om Nutri-Score te gaan gebruiken op diens producten. Het voedselkeuzelogo laat aan de hand van een kleurenschema en een score van A tot E zien hoe gezond een product is. Nutri-Score is het enige voedselkeuzelogo dat naar de totale voedingswaarde van een product kijkt en door middel van een uitgebalanceerde score gunstige voedingselementen, zoals eiwitten, vezels en het percentage groenten en fruit beloont. Het straft daarbij te veel vetten, suikers en zout af.

De CEO van HAK, Timo Hoogeboom, is ervan overtuigd dat invoering van Nutri-Score zal leiden tot meer groenteconsumptie: ‘Het logo kan een enorme maatschappelijke impact hebben en consumenten helpen meer groenten te eten. De meeste mensen eten namelijk niet elke dag (verse) groenten. Vaak is dat omdat je bijvoorbeeld een keer geen tijd of zin hebt om verse groenten te bereiden. In dat geval kan Nutri-Score je echt helpen een gezonde keuze te maken als je op die dag kiest voor groenten in pot, peulvruchten uit een stazak of een ander gemaksproduct met groenten en/of peulvruchten.’

Op de website van HAK is inmiddels ook te zien welke Nutri-Score de producten krijgen. Wie hoopt nu te kunnen zien of een pot wortels gezonder is dan een pot bonen, komt helaas bedrogen uit. Vrijwel alle producten van HAK kunnen rekenen op een A-score.

Lees ook
Lidl aan de slag met Eco-Score

Lidl aan de slag met Eco-Score

Na de Belgische supermarktketen Colruyt waagt ook de Duitse discounter Lidl zich aan de 'Eco-Score'. Een nieuw label dat consumenten wil helpen in één oogopslag een duurzame keuze te maken.

Bijna helft Nederlanders vindt dagelijks vlees eten niet meer van deze tijd

Bijna helft Nederlanders vindt dagelijks vlees eten niet meer van deze tijd

Bijna de helft van de Nederlanders vindt dagelijk vlees eten niet meer van deze tijd. Om precies te zijn 48 procent. Dat blijkt uit de Vleesvervangers Monitor van onderzoeksbureau Markteffect.

Internationale samenwerking helpt invoering Nutri-Score

Internationale samenwerking helpt invoering Nutri-Score

Een samenwerking tussen autoriteiten van Nederland, België, Duitsland, Frankrijk, Luxemburg, Spanje en Zwitserland moet de uitrol van voedingslabel Nutri-Score in goede banen leiden. Er zijn een Stuurgroep en Wetenschappelijk comité opgericht.