Hersenscan voorspelt keuze product

neuromarketing315

WAGENINGEN – Een nieuwe analysemethode van hersenscans maakt het mogelijk om met 62% zekerheid te voorspellen welk product consumenten gaan kiezen.

Dat blijkt uit onderzoek van wetenschappers van de Wageningen Universiteit en de Universiteit Utrecht, waarover zij onlangs in wetenschappelijk tijdschrift PLoS One publiceerden, meldt Resource.

Het onderzoeksteam liet 20 proefpersonen (vrouwen tussen 18 en 30 jaar) kiezen uit 2 fictieve verpakkingen (zoals op de foto), terwijl hun hersenactiviteit werd bestudeerd.

MRI-scanner

De vrouwen lagen in de MRI-scanner en zagen kort na elkaar 2 verpakkingen van hetzelfde product. De deelnemers kozen de verpakking die ze het meest aantrekkelijk vonden.

Met behulp van een nieuwe statistische techniek, MVPA, zochten de onderzoekers naar verbanden tussen hersenactiviteit en deze keuze.

De analysemethode blijkt nu met 62% zekerheid te kunnen voorspellen welke productverpakking consumenten kiezen.

Dat ligt nog niet veel hoger dan de 50:50-kans bij een gokje, erkennen ook de onderzoekers, maar ‘het is een eerste stap’, stelt Nynke van der Laan van het team.

Neuromarketing

Het gebruik van MRI-scanners bij marketingonderzoek (neuromarketing) is de laatste jaren in opkomst. Omdat het al vroeg tijdens het ontwerp van een product kan worden gebruikt, is potentieel geld uit te sparen.

Bovendien hopen onderzoekers ‘verborgen’ informatie te vinden, waarmee consumentenvoorkeuren beter zijn in te schatten dan bij traditioneel marketingonderzoek.

De techniek moet nog verder worden ontwikkeld, maar voedingsmiddelenfabrikanten zouden het op termijn kunnen gebruiken om in een vroeg stadium te bepalen of nieuwe producten kans van slagen hebben bij een marktintroductie.

Bekijk het onderzoek in PloS One

Lees ook: