Hoogleraar onderzoekt omgaan met verleidingen

Vijf miljoen Nederlanders lijden onder een chronische ziekte zoals diabetes, depressie of hartfalen. Om dat aantal terug te dringen is aandacht voor gezond gedrag en gedragsverandering naar een gezondere leefstijl nodig. Dat bepleit hoogleraar Gezondheidscommunicatie en gedragsverandering aan Wageningen University & Research Emely de Vet donderdag 24 november in haar inaugurele rede.

Prof. De Vet geeft in haar rede, ‘A taste of temptation: contextual approaches to health behaviour change’, inzicht in de rol van de omgeving op consumentengedrag. Zij schetst dat er de afgelopen decennia veel is veranderd in de omgeving waarin we consumeren. Het assortiment levensmiddelen is verbreed tot tienduizenden producten. Het aantal locaties waar eten wordt aangeboden is gigantisch gegroeid.

Toch ziet de Wageningse hoogleraar kansen voor een gezondere leefstijl. Zij onderzoekt daartoe eerst de mechanismen van hoe de omgeving mensen verleidt tot bepaald (eet)gedrag. Vandaaruit zijn er mogelijkheden om in te grijpen op leefpatronen.

Vier perspectieven

Ze werk vanuit vanuit vier perspectieven. Ze wil door zachte dwang (nudging) toe te passen mensen aanzetten automatisch en intuïtief de gezonde keuze laten maken. Door bijvoorbeeld in een experiment een schaaltje met chocolaatjes 50 cm verder weg te zetten, zakte het aantal mensen dat wat at met 40 procent. Niet alleen de gemakkelijke toegang tot eten, maar ook eetsporen of tekens van anderen kan het eetgedrag bevorderen, bijvoorbeeld als duidelijk te zien is dat een zak met chips al aangebroken is of wanneer grote porties worden aangeboden. Mensen interpreteren dat dan als normaal.

Het derde perspectief is onderzoeken wat mensen die wél gemakkelijk weerstand bieden aan voedselverleidingen anders doen. Ook onderzoekt prof. De Vet hoe mensen kunnen leren van een situatie waarbij ze worden uitgedaagd tot ‘niet eten’.

Lees ook:

 

Altijd op de hoogte blijven? 

Neem een abonnement
  
Meer over
Lees ook
82% van de Nederlanders let dagelijks op voeding

82% van de Nederlanders let dagelijks op voeding

Het overgrote deel van de Nederlanders (82%) zegt dagelijks bewuste voedingskeuzes te maken. Men let daarbij meer op het eten van voldoende groente en fruit dan op suiker- en vetinname. Toch is voor slechts 1% gezond eten en drinken inmiddels een gewoonte. Dit blijkt uit de Healthy Lifestyle Monitor, een grootschalig onderzoek van Multiscope onder ruim...

Nudging is niet genoeg

Nudging is niet genoeg

Consumenten kopen niet méér gezonde producten als die in de aanbieding zijn of op ooghoogte liggen. Er zijn wettelijke maatregelen nodig om mensen effectief te verleiden tot het kiezen voor gezonde voeding, concludeert het Amsterdam UMC naar aanleiding van het Supreme Nudge onderzoek.

Gezondere producten beter zichtbaar in de supermarkt

Gezondere producten beter zichtbaar in de supermarkt

Leidt het plaatsen van meer gezonde producten op ooghoogte in de supermarkt tot het vaker kopen van deze producten? Wetenschappers gaan dit uitzoeken.