Evenementen

Ingrediëntenindustrie maakt kennis met studenten

Young-IFFI-event-logo-300x190

Op 1 november vond het eerste Young IFFI event plaats in Utrecht. Het doel: studenten van onder andere Van Hall Larenstein, HAS Den Bosch, WUR en RUG in contact brengen met IFFI-leden en samen discussiëren over innovatie, betekenisvol ondernemen en generatiediversiteit op de werkvloer.

‘De lieve generatie,’ noemt dagvoorzitter Aart Bontekoning vertederd de millennials in de theaterzaal. ‘Op de werkvloer is bescheidenheid typerend voor deze generatie.’ Vandaar misschien dat die millennial zich vaak neerlegt bij werkomstandigheden die veel energie kosten. Bontekoning begint de dag meteen interactief. Hij gebied het publiek van de stoel te komen en in groepjes het gesprek aan te gaan over de vraag: waar krijg je energie van in je werk en wat kost energie? Niet iedere student in de zaal heeft stage- of werkervaring, maar toch lijkt het merendeel goed te weten wat ze wel en niet fijn vinden in een werkomgeving. Op nummer één staat het sociale aspect. Een open cultuur, fijn contact met collega’s, maar ook serieus genomen worden en waardering krijgen voor de bijdragen, wordt belangrijk gevonden. Ook vrijheid is voor de studenten een van de belangrijkste punten. ‘Het vertrouwen krijgen om een project op je eigen manier aan te pakken, en vervolgens te zien dat er ook echt iets mee gedaan wordt.’

Vrijheid en steun

Maar met die vrijheid kan een leidinggevende ook weer doorslaan, volgens studenten. In het diepe gegooid worden en geen of te weinig begeleiding krijgen, dat slurpt volgens de studenten energie. Het is een fout die vaak wordt gemaakt binnen bedrijven, bijvoorbeeld wanneer stagebegeleiders het te druk hebben om een stagiair fatsoenlijk te ondersteunen. Ook omslachtige procedures en regels, door Bontekoning pakkend samengevat als ‘bureaucratie’, zien de millennials als demotiverend. ‘Bureaucratie is een van de grootste ergernissen onder alle generaties. Manieren van werken hebben net als voedsel een houdbaarheidsdatum. Je ziet, als die verstreken is, verliest iedereen er energie op. De jongere generaties kunnen er het slechtst tegen.’

Marketing, Innovatie en productie

Vervolgens namen vertegenwoordigers van enkele leden van IFFI het woord om de inhoudelijke thema’s van de dag in te leiden. Ruud Peerbooms van Corbion, Renee Boerefijn van Bunge Loders Croklaan en Marcel Boon van DV Nutrition gaven hun visie op betekenisvol ondernemen en de vertaling daarvan naar marketing, innovatie en productie.

In de middag werkte jong en oud met elkaar in parallelsessies aan vraagstukken uit de praktijk. Aan de hand van deze gesprekken maakten Aart Bontekoning en zijn Generatietheater de problemen en uitdagingen tastbaar in rollenspellen.

Deel dit artikel

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *