Klant koopt niet bewust product met keurmerk

keurmerken315

ROTTERDAM - Ruim de helft van de Nederlandse consumenten koopt in de supermarkt niet bewust producten met een ‘gezonde keuze’ keurmerk. Twee derde kiest er niet bewust voor biologische producten en 64 procent zegt niet bewust meer of minder duurzame producten te kopen dan in 2011.

Toch koopt 4 op de 10 Nederlandse consumenten in de super wel eens bewust producten met een keurmerk als Fairtrade en ook producten met een ‘gezonde keuze’ keurmerk. Een kwart koopt wel eens bewust producten met een ‘biologisch’ keurmerk in de supermarkt.

Dat blijkt uit het jaarlijkse onderzoek van Deloitte naar consumententrends binnen de supermarktbranche.

Vrijwel iedereen geeft aan dergelijke keurmerken wel eens tegen te komen in de supermarkt. Zo’n drie kwart let wel eens op ‘gezonde keuze’ keurmerken op verpakkingen en 40 procent vindt het belangrijk dat met een keurmerk wordt aangegeven hoe gezond een product is. Aan de andere kant staat 38 procent daar neutraal tegenover.

Belangrijkste reden om duurzaam te kopen is dat het volgens de respondenten beter is voor het milieu (44 procent), gezonder is (ook 44 procent) en geen dierenleed veroorzaakt (37 procent).

Besparen, ook op eten

Door de economische crisis is iets meer dan de helft van de respondenten minder vaak uit eten gegaan en beter gaan letten op aanbiedingen in supermarkten. Van de Nederlandse consumenten geeft 45 procent minder uit, ook aan eten.

Mensen die minder besteden in supermarkten zeggen bij hun voornaamste supermarkt vooral minder producten te kopen (41 procent, tegenover 36 procent in 2011 en 27 procent in 2010).

Van de consumenten stelt 36 procent andere (goedkopere) producten te kopen terwijl 35 procent zegt meer producten in een andere (goedkopere) supermarkt te kopen. Ook deze percentages liggen hoger dan in de eerdere jaren.

A-merk - huismerk

Iets meer dan de helft zegt niet meer A-merken te zijn gaan kopen dan een jaar geleden. In 2011 was dit nog 48 procent en in 2010 52 procent. ‘Ik koop wél meer A-merken dan een jaar geleden’ zegt 14 procent (tegenover 16 procent in 2011 en 15 procent in 2010).

Zeven op de tien consumenten stelt dat de prijs de belangrijkste reden is om huismerken te kopen. Een even grote groep geeft aan dat veel huismerken inmiddels van A-merk kwaliteit zijn en dat ze net zo lief een huismerk pakken als een A-merk niet beschikbaar is.

Zo’n 37 procent zegt geen voorkeur voor een bepaald huismerk te hebben. Van alle huismerken heeft het AH-huismerk de voorkeur (19 procent).

Lees ook: