Knorr Wereldgerechten krijgt vegetarische keuze

Knorr-Wereldgerecht-Risotto

Nederlandse consumenten eten steeds bewuster en willen niet altijd vlees eten. Daarom geeft Knorr een recept voor ‘een dagje zonder vlees’ op de Wereldgerechten en de maaltijdmixen. Consumenten kunnen zo op een laagdrempelige manier kennismaken met vegetarisch eten. Ook geeft Knorr op iedere verpakking aan welke duurzaam geteelde ingrediënten zijn gebruikt.

Flexitariër

Een onderzoek van Natuur & Milieu uit 2016 laat zien dat inmiddels 67 procent van de Nederlanders af en toe een dagje geen vlees eet. 41 procent heeft zijn of haar vleesconsumptie de afgelopen vijf jaar gehalveerd. Nederlanders zijn steeds vaker flexitariër, mensen die bewust een dag geen vlees eten. De beweegredenen variëren van milieu en dierenwelzijn tot gezondheid. De verwachting is dat het aantal flexitariërs de komende jaren verder toeneemt.

Maaltijd zonder vlees

Knorr wil mensen op een eenvoudige manier kennis laten maken met vegetarisch eten. Volgens Robbert de Vreede, Vice President Marketing Foods Unilever Benelux, weten mensen niet altijd hoe ze een lekkere maaltijd zonder vlees maken. “Met het extra recept op de Wereldgerechten en maaltijdmixen van Knorr kun je op een makkelijke manier ook een smakelijk gerecht bereiden zónder vlees. En Knorr verkoopt in Nederland zo’n 20 miljoen maaltijdpakketten en 17 miljoen maaltijdmixen per jaar. Dat betekent dat we een grote groep consumenten bereiken, zodat we echt impact kunnen hebben.”

Duurzaam geteeld

Knorr voorziet ook in de behoefte aan eerlijke ingrediënten. Bijna alle groenten, kruiden en specerijen van Knorr zijn op een duurzame manier geteeld. Dit vermeldt Knorr nu duidelijk op de verpakking. Via een QR-code op de achterkant kunnen consumenten alles ontdekken over het 'Sustainability Partnership' van Knorr.

Plantaardig eten

Knorr is onderdeel van Unilever. Bij Unilever zijn meerdere initiatieven opgezet rond het stimuleren van plantaardig eten. Na het aangekondigde partnership met de Europese Vegetarische Unie sloot Unilever zich aan bij de Green Protein Alliance (GPA). Binnen de GPA werken partijen samen om de eiwittransitie – consumptie van minder dierlijke en meer plantaardige eiwitten – te versnellen. Het concrete doel is dat rond 2025 ons dagelijkse voedingspatroon ten minste 50 procent plantaardige eiwitten bevat, tegenover 35 procent op dit moment.

Lees ook:

   
Lees ook
Te weinig vraag naar duurzaam eten en drinken

Te weinig vraag naar duurzaam eten en drinken

De grootste belemmering voor de overgang naar een meer duurzame landbouw is de geringe consumentenvraag naar duurzaam eten en drinken. Dat meldt de Autoriteit Consument en Markt (ACM) op basis van de tweede Agro-Nutri Monitor.

Diviande winnaar Innovatie Publieksprijs Regio FoodValley

Diviande winnaar Innovatie Publieksprijs Regio FoodValley

Diviande won woensdag 29 september de Publieksprijs van Regio FoodValley voor de ‘hybride’ roerbakreepjes. Voor deze reepjes gebruikt de vleesproducent het restvlees van duurzame Kipster hanen en leghennen.

Verstegen aangesloten bij Circulaire Bio-economy Alliance

Verstegen aangesloten bij Circulaire Bio-economy Alliance

Verstegen Spices & Sauces B.V. is aangesloten bij de Circulaire Bio-economy Alliance (CBA). Deze alliantie van investeerders, bedrijven, lokale gemeenschappen, gouvernementele en niet- gouvernementele organisaties wil de circulaire bio-economie bevorderen en wereldwijd herstellen.