Knorr Wereldgerechten krijgt vegetarische keuze

Knorr-Wereldgerecht-Risotto

Nederlandse consumenten eten steeds bewuster en willen niet altijd vlees eten. Daarom geeft Knorr een recept voor ‘een dagje zonder vlees’ op de Wereldgerechten en de maaltijdmixen. Consumenten kunnen zo op een laagdrempelige manier kennismaken met vegetarisch eten. Ook geeft Knorr op iedere verpakking aan welke duurzaam geteelde ingrediënten zijn gebruikt.

Flexitariër

Een onderzoek van Natuur & Milieu uit 2016 laat zien dat inmiddels 67 procent van de Nederlanders af en toe een dagje geen vlees eet. 41 procent heeft zijn of haar vleesconsumptie de afgelopen vijf jaar gehalveerd. Nederlanders zijn steeds vaker flexitariër, mensen die bewust een dag geen vlees eten. De beweegredenen variëren van milieu en dierenwelzijn tot gezondheid. De verwachting is dat het aantal flexitariërs de komende jaren verder toeneemt.

Maaltijd zonder vlees

Knorr wil mensen op een eenvoudige manier kennis laten maken met vegetarisch eten. Volgens Robbert de Vreede, Vice President Marketing Foods Unilever Benelux, weten mensen niet altijd hoe ze een lekkere maaltijd zonder vlees maken. “Met het extra recept op de Wereldgerechten en maaltijdmixen van Knorr kun je op een makkelijke manier ook een smakelijk gerecht bereiden zónder vlees. En Knorr verkoopt in Nederland zo’n 20 miljoen maaltijdpakketten en 17 miljoen maaltijdmixen per jaar. Dat betekent dat we een grote groep consumenten bereiken, zodat we echt impact kunnen hebben.”

Duurzaam geteeld

Knorr voorziet ook in de behoefte aan eerlijke ingrediënten. Bijna alle groenten, kruiden en specerijen van Knorr zijn op een duurzame manier geteeld. Dit vermeldt Knorr nu duidelijk op de verpakking. Via een QR-code op de achterkant kunnen consumenten alles ontdekken over het 'Sustainability Partnership' van Knorr.

Plantaardig eten

Knorr is onderdeel van Unilever. Bij Unilever zijn meerdere initiatieven opgezet rond het stimuleren van plantaardig eten. Na het aangekondigde partnership met de Europese Vegetarische Unie sloot Unilever zich aan bij de Green Protein Alliance (GPA). Binnen de GPA werken partijen samen om de eiwittransitie – consumptie van minder dierlijke en meer plantaardige eiwitten – te versnellen. Het concrete doel is dat rond 2025 ons dagelijkse voedingspatroon ten minste 50 procent plantaardige eiwitten bevat, tegenover 35 procent op dit moment.

Lees ook:

   
Lees ook
Moving Mountains komt met bloedende vegan burger en saucijs

Moving Mountains komt met bloedende vegan burger en saucijs

Na de introductie in Engeland, Australië en meerdere delen van Europa, zijn de burgers en saucijzen van vleesvervangerproducent Moving Mountains nu ook te koop in Nederland.

Coca-Cola introduceert de innovatieve KeelClip verpakking

Coca-Cola introduceert de innovatieve KeelClip verpakking

Frisdrankengigant Coca-Cola introduceert de KeelClip, een kleine kartonnen verpakking voor multipacks blik. Bij de KeelClip is de bestaande plastic krimpfolie vervangen door karton. Dit bespaart Coca-Cola jaarlijks 350.000 kilo nieuw plastic.

Vion ziet kansen voor ongegaarde private label vleesvervangers: 'dit is er nu nog niet.'

Vion ziet kansen voor ongegaarde private label vleesvervangers: 'dit is er nu nog niet.'

Willem Cranenbroek heeft sinds kort de leiding over een nieuwe tak van vleesbedrijf Vion: ME-AT. Met het nieuwe initiatief zet Vion voor het eerst stappen op de markt voor vleesvervangers. ‘Ons team zit vol energie en grootse toekomstplannen.’ Cranenbroek heeft in zijn niet al te lange loopbaan al van flink wat managementfuncties geproefd...