Lamb Weston/Meijer komt met eigen duurzaamheidsagenda

duurzame aardappelen

Lamb Weston/Meijer heeft een haar duurzaamheidsverslag 2019-2020 gepubliceerd, met daarin de Duurzaamheidsagenda 2030. Daarin staat onder meer dat de leverancier van diepgevroren aardappelproducten in 2030 de CO2-uitstoot met 42 % gereduceerd wil hebben ten opzichte van referentiejaar 2008. Daarnaast moet de carbon footprint van haar producten – van veld tot vriezer – met 22 % zijn teruggedrongen.

Leidraad voor de Duurzaamheidsagenda 2030 zijn de Ontwikkelingsdoelen van de VN. Op basis daarvan stelde het bedrijf drie zogenoemde ‘wereldwijde uitdagingen’ voor zichzelf op om te tackelen: Gebalanceerd Dieet, Geen Verspilling en Klimaatactie.

Weinig verrassend ziet Lamb Weston/Meijer in een gebalanceerd dieet een belangrijke rol weggelegd voor de aardappel. Door zoveel mogelijk van de van nature aanwezige voedingsstoffen in haar aardappelproducten te behouden, wil het bedrijf hieraan bijdragen.

Lamb Weston/Meijer zegt zich te committeren haar eigen voedselverspilling te halveren en minder of betere (minder verspillende en vervuilende) verpakkingen te gebruiken tussen nu en 2030.

Naast het verkleinen van de eigen carbon footprint, wil Lamb Weston/Meijer ook de watervoetafdruk van het bedrijf verkleinen. Daarnaast wil het bedrijf duurzamer inkopen.

 

Changemakers

In dit gehele proces spelen de zogenoemde Changemakers een belangrijke rol. Deze groep zal uitgroeien van de huidige 2 % van het personeelsbestand naar 10 %; deze medewerkers begeleiden hun collega’s naar het beter bijdragen aan de duurzaamheidsdoelstellingen van het bedrijf.

Lees ook
Meer supermarktomzet voor voeding met duurzaamheidskeurmerk

Meer supermarktomzet voor voeding met duurzaamheidskeurmerk

De supermarktomzet aan duurzame voeding wordt steeds groter. In 2021 had 22 procent van de omzet aan voeding een duurzaamheidskeurmerk. In 2013 was dit nog maar 8 procent. Vooral producten als varkensvlees, verse vis, thee en eieren hebben vaak een duurzaamheidskeurmerk. Dit blijkt uit de Monitor Duurzaam Voedsel 2021 van Wageningen University & Research...

Broers zetten zout water om naar drinkwater

Broers zetten zout water om naar drinkwater

Broers Tammo en Jort Wildschut lanceren het merk Sea Water. Hiervoor zetten ze lokaal zeewater om naar drinkwater. Hiermee willen ze bewustzijn creëren voor de wereldwijde waterschaarste en consumenten stimuleren om lokaal water te drinken.

Meatable presenteert worst gemaakt van gecultiveerd varkensvlees

Meatable presenteert worst gemaakt van gecultiveerd varkensvlees

Meatable produceert varkens- en rundvlees op basis van één dierlijke cel. 20 juli presenteerde de kweekvleesproducent de eerste beelden van een worst gemaakt van gecultiveerd varkensvlees. Meatable verwacht dit product in 2025 op de markt te kunnen brengen.