Lidl 3 sterren Beter Leven-kaas verkozen tot biologisch product van het jaar
Lidl’s biologische kaas met het 3 sterren Beter Leven-keurmerk is op de Biobeurs verkozen tot biologische product van het jaar. De jury verkoos het product als winnaar omdat Lidl nog een stap verder gaat dan biologisch. De koeien krijgen meer ruimte om natuurlijk verdrag te vertonen en er is aandacht voor het milieu, zoals een rijker grasland en lokaal voer.
In totaal waren er 39 nieuwe biologische producten die streden om de titel ‘biologisch product van het jaar’, vijf producten gingen door naar de finale. Na een korte pitch benoemde de vakjury Lidl’s biologische kaas tot winnaar, juist omdat ze dat stapje verder gaan. De biologische kaas ligt sinds september in de schappen en voldoet aan de hoge eisen van het 3-sterren Beter Leven keurmerk. De supermarktketen sluit niet uit dat ze ook andere zuivelproducten verder zullen verduurzamen.
Jury-lid en retaildeskundige Bart Fischer: “We hebben gekozen voor de biologische kaas van Lidl, omdat ze nog verder gaan dan biologisch. De impact die ze hiermee maken, het samen doen en de lat die ze nóg hoger voor zichzelf en de rest van de sector juichen wij enorm toe."
Van de totaal 39 productinzendingen, gingen er na 13.893 stemmen, vijf finalisten door naar de finale van Bio-productverkiezing 2023. De winnaar werd gekozen door de driekoppige vakjury, bestaande uit Michaël Wilde, directeur van brancheorganisatie Bionext, Bart Fischer retaildeskundige en Evelyn van Leur- Slager Founding Partner at Category & Trade Company.
Het product ‘Ons ei, het ei van dichtbij, van VOF de Zwaanheuvelhoeve’ won de tweede prijs. Wisselwaar Muesli noten & zaden van Udea, met een statiegeld pot voor hun droogwaren, ontving zowel de derde prijs als de publieksprijs. De productverkiezing is door BioNederland in het leven geroepen om nieuwe biologische producten te ondersteunen om hun plek in de markt te vinden, in samenwerking met FoodPersonality, het platform voor managers in de levensmiddelenbranche.
Altijd op de hoogte blijven?
Thema's
Meer over
Lees ook
Groeiende omzet biologisch door meer aanbod en inflatie
2022 was een goed jaar voor biologisch. Uit nieuw onderzoek van GfK blijkt dat de omzet van biologische producten afgelopen jaar met 25 procent groeide. Dit is te danken aan een toenemend biologisch aanbod en de inflatie, aldus Bionext, de brancheorganisatie van de biologische sector.
Meer biologische en lokale voedingsmiddelen bij bedrijfscatering HAS green academy
HAS green academy gaat meer biologisch en lokaal geproduceerde voedingsmiddelen bij de bedrijfscatering aanbieden om daarmee de consumptie van deze producten te stimuleren. De onderwijsinstelling ondertekende op 9 maart de intentieverklaring Biologische en Lokale Inkoop Bedrijfscatering van de Provincie Noord-Brabant.
Fusie Dutch Seaweed Group en SeaweedTech
Dutch Seaweed Group en SeaweedTech hebben besloten om samen verder te gaan, nadat de bedrijven eerst een tijd samen hebben gewerkt. Het is nog niet bekend of er een nieuwe naam komt voor de gefuseerde bedrijven.